25/05/2026
KENAPA JANGAN BERTANGGUH AMBIL MEDICAL CARD?
1. Waiting period atau tempoh menunggu. Medical card bukan seperti kad ‘Touch n Go’. Dia ada tempoh menunggu, selalunya selepas 2 tahun baru mudah nak pakai untuk cover semua jenis sakit.
2. Peningkatan harga. Harga akan meningkat apabila umur semakin tua. Jadi, jangan hairan kalau orang muda bayar hanya RM150/bulanan, tapi yang dah lanjut usia, bulanan jadi RM400.
3. Harga semakin mahal. Belum ada rekod lagi, medical card jatuh harga. Setiap tahun kos rawatan meningkat, harga medical card pun mahal. Sementara masih murah, baik ‘lock’ dulu.
4. Sakit tak kenal masa. Terutama melibatkan kemalangan. Jika berlaku kemalangan, boleh terus pakai medical card. Jika lulus medical card pagi, petang kemalangan, dah boleh pakai. Takde masalah.
Bila anda bertangguh daftar Medical Card, anda telah RUGI 120 hari atau bersamaan 4 bulan tempoh ‘WAITING PERIOD’. Lagi awal anda daftar, anda boleh selesaikan tempoh ‘waiting period’ ini dengan cepat.
MASALAH claim akan timbul bila kad perubatan anda tak lepas ‘waiting period’, tapi anda dah disahkan menghidap penyakit yang ‘bukan-bukan’ tambah lagi umur dah lanjut.
Takaful sebenarnya tak mahal tau, yg MAHAL itu adalah KESEDARAN dan KOS RAWATAN.. kalau dh ada KESEDARAN tu, segerakanlah permohonan ya, bagi meringankan beban kos rawatan.
Orang kata, duit b*k semua benda kita boleh beli. Tapi ada satu yg kita tak boleh beli dgn duit, iaitu SIHAT. Jadi sementara SIHAT, ambil lah perlindungan takaful, kerana syarat mendapatkan TAKAFUL bukan berkemampuan, tapi SIHAT😊😊
Tak dapat ambil medical card premium bulanan yg tinggi, ambil la yg mampu milik..sbb medical card ni dh jadi satu keperluan tau😊
✅Medical Card (with saving)
✅Medical Card Standalone (hrga mampu milik)
utk dapatkan free quotation, boleh tekan link di bawah ya👇👇
https://wa.me/60196699816
https://wa.me/60196699816
https://wa.me/60196699816
Ayu Azreena
Takaful Consultant
AIA Public Takaful
019-6699 816
i