Manage Money Today

Manage Money Today Contact information, map and directions, contact form, opening hours, services, ratings, photos, videos and announcements from Manage Money Today, Finance, Bintulu.

💰 Save Enough — Build a strong financial foundation

📈 Invest Enough — Grow your wealth wisely

🛡️ Protect Enough — Safeguard what matters most

❤️ Donate Enough — Give back and make a difference

Medical claims costs rise 12.3%The insurance and takaful industry paid RM13.5 billion in claims in 2025, up about 10.7% ...
28/08/2026

Medical claims costs rise 12.3%

The insurance and takaful industry paid RM13.5 billion in claims in 2025, up about 10.7% from RM12.2 billion the previous year.

Read more: https://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2026/08/27/12-3-rise-in-medical-claims-inflation

Medical inflation akan memberi kesan kepada financial planning.

Sebab apabila kos rawatan meningkat, ia boleh memberi kesan kepada:

• emergency fund
• savings
• investment
• retirement fund
• cash flow keluarga

Kalau tak ada medical card, kena guna tabung yang asalnya untuk financial goals lain.

Nor Hazlinda Taib
Islamic Financial Adviser Representative (iFAR)
Financial Planner Representative (FPR)
Islamic Estate Planner
HRD Certified Trainer

Saya bantu awak bina kewangan yang lebih sihat melalui proses yang jelas: menilai, mengenal pasti jurang, menyusun keutamaan, dan membina pelan tindakan mengikut keperluan serta fasa kehidupan awak dan keluarga.

Everyone Deserves to Prosper.

Dua-dua nak.Yg satu pertama kali attend, Contractor’s All Risk Takaful (Etiqa), khas untuk perlindungan projek pembinaan...
24/08/2026

Dua-dua nak.

Yg satu pertama kali attend, Contractor’s All Risk Takaful (Etiqa), khas untuk perlindungan projek pembinaan.

Yg satu lagi, perlindungan dari Takaful Malaysia, dah pernah attend Khamis lepas, jadi ini sebagai refresher.

Buat contractor yang mencari perlindungan untuk projek, saya ada pelan untuk awak.

Buat yang nak ambil pelan medical card/takaful keluarga tanpa melalui agent, ada 1 yang sesuai untuk awak.

Medical card
- Room&Board RM200 / hari
- Limit tahunan RM1,100,000
- Cash allowance RM100 sekiranya warded di hospital kerajaan
- Tiada deductible (Full coverage)
Tertakluk pada terma syarat

Nor Hazlinda Taib
Islamic Financial Adviser Representative (iFAR)
Financial Planner Representative (FPR)
Islamic Estate Planner
HRD Certified Trainer

Saya bantu awak bina kewangan yang lebih sihat melalui proses yang jelas: menilai, mengenal pasti jurang, menyusun keutamaan, dan membina pelan tindakan mengikut keperluan serta fasa kehidupan awak dan keluarga.

Everyone Deserves to Prosper.

Dengan adanya Travel Takaful, ini yang client boleh claim nanti.- flight delay sekurangnya 2 jam- luggage delay seku...
23/08/2026

Dengan adanya Travel Takaful, ini yang client boleh claim nanti.

- flight delay sekurangnya 2 jam
- luggage delay sekurangnya 6 jam
- luggage rosak
- cashless medical claim
- document travel hilang

Nor Hazlinda Taib
Islamic Financial Adviser Representative (iFAR)
Financial Planner Representative (FPR)
Islamic Estate Planner
HRD Certified Trainer

Saya bantu awak bina kewangan yang lebih sihat melalui proses yang jelas: menilai, mengenal pasti jurang, menyusun keutamaan, dan membina pelan tindakan mengikut keperluan serta fasa kehidupan awak dan keluarga.

Everyone Deserves to Prosper.

22/08/2026

✨ YOUR TRUSTED TAKAFUL & FINANCIAL SOLUTIONS ADVISOR ✨

Perancangan kewangan bukan sekadar tentang hari ini — ia tentang memastikan masa depan kita, keluarga dan orang tersayang lebih terlindung. 💙💛

Saya sedia membantu anda dalam:
🛡️ Family Takaful – Perlindungan keluarga, penggantian pendapatan, penyakit kritikal & medical card

🚗 General Takaful – Motor, rumah, perjalanan & perlindungan perniagaan SME

💰 Zakat & Tax Solutions – Perancangan zakat perniagaan, tax rebate & sumbangan kebajikan

📲 Hubungi saya: 016-875 2588
🎁 Konsultasi Takaful & Zakat PERCUMA

Jangan tunggu sehingga sesuatu berlaku. Rancang hari ini, lindungi masa depan.

💙 Everyone Deserves to Prosper.

21/08/2026

Kalau ambil medical card hari ini, boleh pakai esok?”

Polisi medical card takaful/insurans ada waiting period & contestable period.

Waiting period:
1) Selepas 24 jam polisi aktif
Cover kemalangan saja

2) Selepas 30 hari pertama
Cover penyakit biasa dan yg melibatkan persekitaran (denggi, kencing tikus, virus)

3) Selepas 120 hari
Baru cover penyakit tertentu seperti cyst, batu karang, hernia dan beberapa penyakit lain.

Contestable period / Investigation Period
2 tahun pertama polisi, takaful operator berhak untuk buat investigation sama ada sakit yang diclaim wujud sebelum atau selepas polisi aktif.
Penyakit sedia ada (pre-existing condition)
Kebiasaannya tak dilindungi atau ada syarat tertentu.

Kenapa ada waiting period?
Supaya orang tak ambil medical card hanya selepas sudah sakit.
Kalau semua orang buat begitu, sistem perlindungan tak akan sustainable.

Sebab itu medical card perlu ambil masa kita masih sihat, bukan tunggu sudah sakit.

Kalau nak faham bagaimana pilih medical card yang sesuai dengan bajet dan keperluan, boleh mesej saya.

Nor Hazlinda Taib
Islamic Financial Adviser Representative (iFAR)
Financial Planner Representative (FPR)
Islamic Estate Planner
HRD Certified Trainer

Saya bantu awak bina kewangan yang lebih sihat melalui proses yang jelas: menilai, mengenal pasti jurang, menyusun keutamaan, dan membina pelan tindakan mengikut keperluan serta fasa kehidupan awak dan keluarga.

Everyone Deserves to Prosper.

Bila awak request nak quotations takaful kenderaan sama ada motorsikal, kereta, awak akan dapat beberapa pilihan pelan. ...
19/08/2026

Bila awak request nak quotations takaful kenderaan sama ada motorsikal, kereta, awak akan dapat beberapa pilihan pelan. Saya sediakan jadual untuk bagi awak mudah faham.

Awak cuma perlu fokus 3 perkara
🚗 sama ada suminsured mencukupi untuk cover baki loan sekiranya total loss atau cukup untuk cover kos repair sekiranya berlaku kerosakan kereta akibat kemalangan
🚗 berapa kalau tambah perlindungan bencana alam
🚗 pelan yang fit dengan bajet awak

Semoga ini boleh bantu awak buat pilihan dengan lebih jelas

Nor Hazlinda Taib
Islamic Financial Adviser Representative (iFAR)
Financial Planner Representative (FPR)
Islamic Estate Planner
HRD Certified Trainer

Saya bantu awak bina kewangan yang lebih sihat melalui proses yang jelas: menilai, mengenal pasti jurang, menyusun keutamaan, dan membina pelan tindakan mengikut keperluan serta fasa kehidupan awak dan keluarga.

Everyone Deserves to Prosper.

Pemilihan funds p**a adalah ikut profil risiko investor dan bersesuaian dengan tempoh pelaburan. Saya akan minta awak ja...
18/08/2026

Pemilihan funds p**a adalah ikut profil risiko investor dan bersesuaian dengan tempoh pelaburan. Saya akan minta awak jawab beberapa soalan, nak tengok awak boleh invest fund yang rendah atau tinggi volatiliti. Supaya selari dengan risk profile.

Untuk yang ini, investor dah ada strategi, tak kira harga naik/turun, tetap invest. Kita tak boleh kawal market dan harga unit, tapi kita boleh kawal kuasa pembelian unit dan holding unit. Jadi tak ada istilah panic sell bila harga rendah atau market turun.

Selain dari guna EPF Akaun Persaraan, awak juga boleh guna cash.

Sekarang dah senang, boleh beli unit, jual unit, buat switching di apps

Nor Hazlinda Taib
Islamic Financial Adviser Representative (iFAR)
Financial Planner Representative (FPR)
Islamic Estate Planner
HRD Certified Trainer

Saya bantu awak bina kewangan yang lebih sihat melalui proses yang jelas: menilai, mengenal pasti jurang, menyusun keutamaan, dan membina pelan tindakan mengikut keperluan serta fasa kehidupan awak dan keluarga.

Everyone Deserves to Prosper.

Duit Tak Cukup, Emosi Pun Boleh TergangguKita selalu fikir pengurusan kewangan adalah tentang duit. Tapi sebenarnya, ia ...
14/08/2026

Duit Tak Cukup, Emosi Pun Boleh Terganggu

Kita selalu fikir pengurusan kewangan adalah tentang duit. Tapi sebenarnya, ia juga tentang emosi dan keharmonian keluarga.

Bayangkan tiba-tiba kereta rosak. Anak perlukan duit untuk sekolah. Tiba-tiba kena masuk hospital. Atau berlaku sesuatu yang menyebabkan kita tak dapat bekerja seperti biasa.

Kalau kita tak buat persediaan, tak pernah buat pengurusan risiko kewangan, masalah kewangan boleh mula cetus masalah lain. Macam mana nak bayar? Duit cukup tak bulan ni? Siapa nak tanggung. Dan bila tekanan kewangan semakin tinggi, emosi pun mudah terganggu. Suami isteri mula stress. Mudah marah. Mudah salah faham. Anak-anak turut terasa.

Sebab itu saya percaya, financial planning bukan sekadar tentang mengurus duit. Kita kena ada back-up plan supaya apabila kehidupan tidak berjalan seperti yang kita rancangkan, keluarga masih ada ruang untuk bernafas.

Jadi persoalannya bukan “Perlu ke saya buat financial planning?”.
Lebih kepada “Apa yang boleh saya sediakan hari ini supaya masalah kewangan tidak menjadi masalah keluarga pada masa depan?”

Nor Hazlinda Taib
Islamic Financial Adviser Representative (iFAR)
Financial Planner Representative (FPR)
Islamic Estate Planner
HRD Certified Trainer

Saya bantu awak bina kewangan yang lebih sihat melalui proses yang jelas: menilai, mengenal pasti jurang, menyusun keutamaan, dan membina pelan tindakan mengikut keperluan serta fasa kehidupan awak dan keluarga.

Everyone Deserves to Prosper.

Address

Bintulu
97000

Opening Hours

Monday 09:00 - 17:00
Tuesday 09:00 - 17:00
Wednesday 09:00 - 17:00
Thursday 09:00 - 17:00
Friday 09:00 - 17:00

Telephone

0168752588

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Manage Money Today posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Shortcuts

Share

Category