04/03/2017
למד – מהי הדרך להימנע מהתדרדרות כלכלית ומה יוביל אותך לביטחון כלכלי?
למי לא נמאס לדאוג מאוברדרפט, מחובות, מלאבד את העבודה, מהעתיד. מי לא משתוקק לחיות את החיים שהוא רוצה, להקדיש את הזמן למה שחשוב באמת. כולנו רוצים להיות עם מי שאנחנו אוהבים ולעשות את מה שאנחנו בוחרים.
כדי להגיע לזה יש לסגל לעצמנו התנהלות כלכלית נכונה, כך שאנחנו ננהל את הכסף ולא הכסף ינהל אותנו.
המפתח להתנהלות כלכלית נכונה הוא לקחת אחריות. הרבה מאוד אנשים נוטים לא לקחת את מלוא האחריות על מצבם הכלכלי. האנשים האלה באים מכל שכבות האוכלוסייה, גברים, נשים, בעלי משפחות בכל הגילאים ובכל רמות ההכנסה, רמות ההשכלה והיכולות הכלכליות.
כולנו עסוקים בחיי היום יום, עסוקים בלמכור שעות עבודה תמורת כסף, למי יש זמן וכוח להתחיל ללמוד ולהשקיע עוד אנרגיות בשביל לנהל אותו? המצב הכלכלי הוא כמו המצב הבריאותי, אם לא תשקיע בו הוא יתדרדר.
הבסיס להתנהלות כלכלית נכונה הוא ממש פשוט:
אם תחיה מתחת לאפשרויות הכלכליות שלך רמת החיים שלך תעלה בהדרגה
לדוגמא שתי משפחות, משפחת ישראלי ומשפחת הראל עם אותם נתוני פתיחה, משפחות זהות עם אותה רמת הכנסה. ההבדל בין המשפחות הוא התנהלותן הכלכלית. בואו נראה איך ההתנהלות הכלכלית משפיעה על מצבן הכלכלי
לטווח הארוך וגם לטווח הקצר.
משפחת ישראלי
נניח כי הכנסתה נטו של משפחת ישראלי עומדת על 14,000 ₪ בחודש, ונניח גם כי המשפחה חיה מעל ליכולתה ומוציאה 16,000 ₪ בחודש, כאשר מקור המימון הוא משיכת יתר והלוואות.
בתום שנה במתכונת זו תצבור המשפחה חוב של 24,000 ₪, ובתוספת ריבית תסיים את השנה עם חוב של כ- 25,000 ₪.
בשנה הבאה, אם תמשיך בהתנהלותה זו, "תייצר" משפחת ישראלי חוב נוסף של 24,000 ₪, ובתוספת ריבית כ- 25,000 ₪, אך בשנה זו עליה לשלם ריבית גם על החוב מהשנה הראשונה כך שבסוף השנה השנייה יעמוד החוב המצטבר על כ- 52,000 ₪.
בשנה השלישית תצבור המשפחה חוב נוסף של 25,000 ש"ח (קרן + ריבית), וחוב זה יצטרף לחוב שהצטבר עד לסוף השנה השנייה (כ- 52,000 ש"ח), ולריבית עבור השנה השלישית בגין החוב שנצבר עד לסוף השנה השנייה (לפי ההנחות הקודמות סכום העולה על 4K ש"ח).
בסה"כ אם כן, בסוף השנה השלישית, יעלה חובה של משפחת ישראלי על 81K ₪ !!!
כך ימשיך חובה של משפחת ישראלי לגדול ולגדול, ויהיה עליה להפנות סכומי כסף הולכים וגדלים לתשלומי ריבית (ריבית דריבית!), ולמרות האשליה שהכסף שנלקח כהלוואה או כמשיכת יתר הגדיל את כוח הקנייה של המשפחה הרי שבפועל מה שעשתה המשפחה הוא לחיות על אשראי ולהקדים לרכוש מוצרים או שירותים במחיר של צבירת חוב שהולך וטופח עם כוח קניה שהולך ונשחק בשל תשלומי הריבית שהולכים וגדלים.
כעת, אם בתום 3 שנים יתפנה למשפחה סכום כסף מסוים (בונוס, ירושה, קרן השתלמות שהשתחררה וכו') תצטרך משפחת ישראלי להפנות את מרבית הסכום ואולי אף את כולו לכיסוי חובותיה, ולא תוכל ליהנות ממנו!
ולאחר כיסוי החוב, אם תמשיך משפחת ישראלי בהתנהלותה, המעגל המרושע יתחיל מחדש...
כעת ברור כי משפחת ישראלי צועדת לעבר מפלה כלכלית, וגם אם לא תגיע לידי פשיטת רגל הרי שככל שנוקפות השנים כוח הקנייה שלה ילך ויקטן, וקרוב לוודאי שלעת זקנה ימצא את עצמו הזוג ישראלי חי בצמצום רב, אולי אפילו במצוקה ואולי תלוי בילדים.
משפחת הראל
נניח כי הכנסתה נטו של משפחת הראל עומדת על 14,000 ₪ בחודש, ונניח גם כי המשפחה חוסכת מידי חודש 2,000 ₪.
כעת, גם אם נתעלם מהריבית הצנועה שצובר החיסכון, הרי שבתום 3 שנים יעמדו לרשותה של משפחת הראל 72,000 ₪.
כעת, אם בתום 3 שנים יתפנה למשפחה סכום כסף מסוים (בונוס, ירושה, קרן השתלמות שהשתחררה וכו'), ולהבדיל ממשפחת ישראלי, תוכל משפחת הראל ליהנות מחלקו, ואת היתרה בצירוף סכום החיסכון להפנות להשקעה מניבה כלשהי ולייצר לעצמה הכנסה פאסיבית.
כך, בחלוף 3 שנים בלבד, מוצאת עצמה משפחת הראל ללא כל חובות, ועם מקורות הכנסה נוספת גדולים מכפי שעמדו לרשותה בתחילת הדרך.
כעת יכולה משפחת הראל לחזור ולהעלות את רמת חייה (14,000 ₪ נטו בתוספת ההכנסה מההשקעה), אך באפשרותה גם להמשיך בנתיב החיסכון (כעת 2,000 ₪ בחודש בתוספת ההכנסה מההשקעה) במטרה לייצר השקעה או נכס כלכלי נוספים שיניבו לה גם הם הכנסה.
קל לראות כי בחירתה של משפחת הראל שלא להתפתות לאשליית כוח הקנייה (המבוססת על משיכת יתר והלוואות), לא לחיות למעלה מיכולתה ואף להצטמצם מעט בכדי לאפשר חיסכון, מניבה לה בטווח של מספר שנים רווחה כלכלית הולכת וגדלה, ביטחון כלכלי וחיי נוחות ועצמאות לעת זקנה.
נכון, לחיות מתחת להכנסה החודשית, זה נראה קל על הנייר, אבל במציאות של מי שלא סוגר את החודש זה לא נראה אפשרי.
אם כך מה הפתרון? להמשיך להתדרדר לפי תהום זאת לא אופציה.
הפתרון הוא שינוי: להפסיק לפחד, להפסיק להאשים, לקחת את מלוא האחריות וללמוד לנהל את הכסף שלכם בתבונה. זה אפשרי, אלפי משפחות במצוקה עולות מידי שנה על המסלול לביטחון כלכלי. אפשר ללמוד ולעשות זאת לבד ואפשר בתוך מסגרת שתספק לכם תמיכה, ידע ובטחון.
עם הרבה מוטיבציה, אופטימיות ונכונות לשינוי כולם יכולים.
הסרטונים של גיל אורלי פותחים את הראש ואת העיניים לאפשרויות הרבות העומדות בפני כל מי שרוצה למצוא את הדרך שלו להגיע לביטחון כלכלי. בסרטונים תוכל לראות שכל אחד בכל מצב יכול להגיע בטחון כלכלי. לצפייה בסרטונים לחץ כאן