14/06/2026
בסוף השבוע האחרון התקיימה ההנפקה הגדולה בהיסטוריה ע"י חברת SpaceX. בתחילה הוצעו מניות החברה לציבור במחיר של 135 דולר למניה במטרה לגייס 75 מיליארד דולר לפי שווי של 1.8 טריליון דולר. בסוף יום המסחר זינקה המניה בכמעט 20%, מה שהביא את שווי החברה לשווי של קצת יותר מ- 2 טריליון דולר (!).
הצלחת ההנפקה דחפה את הונו האישי של אילון מאסק מעל רף הטריליון דולר, ובכך הוא הפך לאדם הראשון בהיסטוריה שהגיע לשווי כזה - גם לאחר התאמה לאינפלציה (בהתייחסות ליזמים ומשקיעים שפעלו במסגרת כלכלת שוק, ללא מונארכים ודיקטטורים).
עד כה התואר הזה היה שמור לג'ון ד' רוקפלר שפעל בתחום הנפט בסוף המאה ה - 19 ותחילת המאה ה -20.
לאורך העשור האחרון ראינו טייקונים כמו בזוס, צוקרברג, גייטס ואליסון מגיעים להון עצמי בלתי נתפס של מאות מיליארדי דולרים, אך במונחים ריאליים אף אחד מהם לא הצליח להתקרב לעושרו של רוקפלר. לפי הערכות שונות, הונו בשיאו היה שווה לכ־700 מיליארד דולר במונחים עכשווים.
ולא רק במונחי אינפלציה עוקף מאסק את רוקפלר. גם כאשר בוחנים את חלקו היחסי של ההון האישי מתוך התוצר האמריקאי, הונו של מאסק מהווה כיום נתח גדול יותר מזה שהחזיק רוקפלר בשיאו.
אלא שכאן מתחיל החלק המעניין באמת והסיבה למה לי ברור כשמש שרוקפלר היה עשיר ממאסק עשרות מונים ולמעשה, גם היום מאסק רחוק מאוד מלהיות האדם העשיר בעולם.
רוקפלר בנה את הונו באמצעות Standard Oil – חברה שייצרה רווחים אדירים ותזרים מזומנים עצום. בשיאו נהנה רוקפלר מרווחים שנתיים השווים לכ־2 מיליארד דולר במונחי היום.
לא מדובר היה ברווחי הון "על הנייר" בעקבות עלייה בשווי מניות, אלא בכסף אמיתי שהחברה הרוויחה ושניתן היה למשוך ולהוציא.
אצל מאסק התמונה שונה לחלוטין. למרות שהונו גבוה יותר על הנייר, רובו המוחלט נשען על הערכות השווי של החברות שבבעלותו כמו Tesla ו-SpaceX.
SpaceX, שהפכה לאחר ההנפקה לאחת החברות היקרות בעולם, נסחרת לפי שווי חריג במיוחד ביחס להכנסותיה – כ־100 פעמים ההכנסות השנתיות שלה. מדובר במכפיל שכמעט ואינו קיים בקרב חברות ענק, ובוודאי לא בקרב חברות בשווי של טריליוני דולרים.
(אגב אם זה לא ברור עד כאן - מדובר בעיני בהשקעה גרועה ומסוכנת במיוחד)
בעיניי השאלה החשובה באמת היא האם שווי על הנייר הוא באמת הדרך הנכונה למדוד עושר.
בעולם המודרני אנחנו נוטים לבלבל בין שווי נכסים לבין עושר. אדם יכול להיות "שווה" מאות מיליארדי דולרים על הנייר, אך בפועל רוב הונו מבוסס על הערכות שווי שקשה מאוד לממש במחירים שבהם הן מוצגות לציבור.
עושר אמיתי אינו נמדד רק במספר שמופיע ברשימת המיליארדרים של פורבס. הוא נמדד ביכולת להפוך נכסים לכסף מבלי שהשווי שלהם יתאדה בדרך. השאלה החשובה אינה כמה מישהו "שווה" תיאורטית, אלא כמה כסף הוא יכול לקבל אם יחליט לממש בשוק את אותו שווי.
במקרה של רוקפלר, התשובה הייתה פשוטה יחסית. עושרו נשען על עסק רווחי בצורה יוצאת דופן שהיה למעשה מונופול על התעשייה החשובה ביותר בזמנו ולכן גם אם היה בוחר למכור את אחזקותיו, סביר שהיה מקבל תמורה הקרובה מאוד לערכן הכלכלי המוצהר.
אצל מאסק לעומת זאת הסיפור הוא ממש הפוך. חלק גדול מהונו מבוסס על ציפיות, על אמון המשקיעים בפוטנציאל העתידי של החברות שבבעלותו, ולא מעט גם על הפרמיה שהשוק מוכן לשלם עבור עצם העובדה ששמו אילון מאסק. קשה להאמין ש-SpaceX הייתה נסחרת אפילו קרוב לשוויה הנוכחי אילו מאסק היה מודיע מחר על פרישה.
ולכן, מבחינתי לפחות, הכתר של "האיש העשיר בהיסטוריה" יושב עדיין חזק על ראשו של רוקפלר בעוד הוא שומר על פערים אסטרונומיים "מהטוענים לכתר"...
ביום שבו מאסק יוכל למכור את עסקיו ולקבל סכום שמתקרב לשווי שהשוק מייחס להם כיום אשנה את דעתי.
עד אז, בעיניי לפחות, עושר אינו מה שאנשים מוכנים לשלם על הנכסים שלך על הנייר.
עושר הוא מה שאתה יכול לקבל עבורם בפועל.
תזכורת
ניפגש הערב בשעה 20:00 להצגת עסקה קבוצתית קטנה במיוחד בפרויקט אקלוסיבי באזור חוף הים של בת ים.
כניסה בלינק הזה:
https://us02web.zoom.us/j/89570060508?pwd=vsYZn9atau3dfruF6VHCkW3sMJbU1G.1: