28/08/2024
**לשחוט את הפרה – קרן פנסיה מקיפה**
קודם כל למקיפה ואת היתרה למשלימה, ככה זה הולך, לא ?
אבל האם האג"ח המיועד / מנגנון אבטחת תשואה, מגן עליינו או מעקב אותנו בדרך לפנסיה.
יצאנו לבדוק את ההבדלים בין המקיפה מול משלימה
אין הסבר לכל מונח, תסלחו לי בבקשה (גם ככה יצא ארוך)
מה ההבדלים היום בן קרן הפנסיה המקיפה למשלימה ?
1. אג"ח מיועד / מנגנון אבטחת תשואה
2. איזון אקטוארי (כן, נכון לא ניתן לחיזוי)
3. מקדם קצבה (צפוי)
מה בודקים ?
את הכדאיות של קרן הפנסיה המקיפה לעומת המשלימה
הנחות יסוד (זה ארוך, סבלנות, יש סיכום בסוף למי שמתקשה):
1. על מנת שיהיה רלוונטי למגוון רחב של גילאים נבחר גבר כבן 37 עם 30 שנה לגיל הפרישה, שכר ממוצע במשק, צבירה קיימת 300,000 ₪ .
2. שכר ממוצע (שכר חודש מרץ 2024, על פי פרסום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מ 4/6/2024) 14079 ₪
גידול בשכר הממוצע השנתי 3.06%, לאור הגידול הצפוי בתקרה השנתית (גידול ממוצע בשכר ב 20 שנים אחרונות)
3. פערי עקיבה: על מנת להיות על הצד הבטוח ולתת קצת קרדיט למנהלי ההשקעות בקרנות, בדקתי איזו קרן פנסיה משלימה עשתה את התשואה הטובה ביותר מיום הקמתה ביחס ל: (1159250) iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD, וזו גם קרן הפנסיה הוותיקה ביותר במסלול, הלו, זו מיטב (הלמן אלדובי לשעבר, קרדיט לנדב טסלר).
התשואה המצטברת של הקרן עומדת על 73.39%,
לעומתה הקרן של בלאק רוק על 76.11%,
וזה לתקופה של 4.5 שנים,
ממוצע 0.6% לשנה פער בתשואות בין קרן פנסיה משלימה למדד. (מחשבה: אם יש פערי עקיבה כאלו גדולים, אז למה לא IRA, הפער בדמי הניהול הרבה יותר נמוכים מפערי העקיבה).
4. תשואות:
קרן פנסיה משלימה = תשואה שנתית מדד S&P ל 20 שנים אחרונות 9.69% פחות פערי המעקב = 9.09% , (כן, זו השוואה גרועה, אבל צריך בסיס זהה להשוואה בין הקרנות).
a. ממוצע עליית מדד מחירים לצרכן 20 שנה אחרונות 1.7%
b. תשואה 30% מנגנון אבטחת תשואה 5.15% + מדד = 6.85%.
c. תשואה קרן פנסיה מקיפה אחרי פערי עקיבה באופן יחסי= 8.42%
5. איזון אקטוארי:
a. נבדקו נתונים החל מיולי 2010 ועד יוני 2024 ונבדקו רק הקרנות הגדולות, זו הייתה השנה שקרנות הפנסיה הגדולות אוחדו, האחרונה היא של הראל גלעד להראל פנסיה.
b. תוצאות הבדיקה:
1. הפניקס 0.37% לטובת המשלימה
2. הראל 0.05% לטובת המקיפה
3. כלל 0.18%% לטובת המקיפה
4. מגדל 0.16% לטובת המקיפה
5. מנורה 0.48% לטובת המשלימה
6. ממוצע שנתי 0.09% לטובת המשלימה
c. לאור השונות וחוסר יכולת חיזוי, בחרתי שלא להתייחס למרכיב זה
6. חישוב תחזית תשואה מתבצע בעזרת מערכת "אלמגור" וכוללת בתוכה את עלות הכיסוי הביטוחי לאורך כל התקופה.
7. דמי ניהול 0.1% מצבירה ו 1.5% מהפקדה לכל התקופה
(למי שזקוק להסבר ל 20 שנה, לעניות דעתי, השוק שונה מאוד ולהסתמך על ממוצע ישן מידי עלול לפגום בתיאוריה שלי).
סיכום הנחות יסוד: גבר בן 37, צבירה קיימת 300,000 ₪, שכר 14,079 ₪, תשואת קרן פנסיה משלימה: 9.09%, תשואת קרן פנסיה מקיפה: 8.42%, דמי ניהול 0.1%+1.5%.
תוצאות
בשכר הממוצע, הצבירה בקרן הפנסיה המקיפה צפויה לעמוד על 7,282,682 ₪ עם מקדם צפוי של 194.88.
שאמור לספק לנו קצבה חודשית של 37,370 ₪ לפני מס.
לעומת זאת קרן הפנסיה המשלימה צפויה לעמוד עם צבירה של 8,486,846 ₪, שהם 1,204,164 ₪ יותר מהמקיפה, עם מקדם צפוי של 203.42.
שאמור לספק לנו קצבה חודשית של 41,721 ₪ לפני מס.
פה לא הסתיים התהליך, בהנחה שאני רוצה להעביר את הצבירה מקרן הפנסיה המשלימה למקיפה, אני אוכל להעביר בהתאם לתקרת הפקדה לקרן פנסיה מקיפה.
מנקודות הנחה שקרן הפנסיה נפתחה בגיל 25, הותק שלה הוא 42 שנים, תקרת ההפקדה השנתית כיום (כנראה שתעלה עד גיל הפרישה) עומד על 5,140 לחודש שהם 61,680 ₪ בשנה. אני אוסיף את הגידול הממוצע השנתי ל 30 שנים, ואשתמש בתקרה של 152,528 ₪.
כלומר אני אוכל להחזיר לקרן הפנסיה המקיפה 6,406,176 ₪ להנות מאבטחת תשואה על 60% מהצבירה ומקדם נמוך יותר.
אם כל החיסכון במקיפה, הפנסיה החודשית שלי תעמוד על 37,370 ₪ לפני מס, שהם 30,604 אחרי מס.
אם חסכתי בקרן הפנסיה המשלימה, וניידתי למקיפה עד התקרה.
אקבל מקרן הפנסיה המקיפה קצבה של 32,872 ₪
ומקרן הפנסיה המשלימה אקבל קצבה של 10,228 ₪
שביחד הם 43,100 ₪ בחודש לפני מס, שהם קצת יותר מ 34,329 ₪ אחרי מס.
פער של 3,725 ₪ לטובת קרן הפנסיה המשלימה
(יש להתחשב בך שככל הנראה התשואה במהלך הפרישה תהיה גבוהה יותר בחלק של המקיפה לאור אבטחת התשואה על 60% מהנכסים, בהשוואה למסלולי ההשקעה הקיימים היום בקרנות הפנסיה המשלימות)
בחישובים שנעשו על שכר גבוה יותר הפערים גדלו לטובת קרן הפנסיה המשלימה ובשכר נמוך יותר הפערים קטנו.
סיכום:
חיסכון דרך קרן פנסיה משלימה תיאורטית יניב לנו קצבה גבוהה יותר בגיל הפרישה, ניתן לנייד את חלק מהכספים חזרה לקרן פנסיה מקיפה לטובת אבטחת התשואה ומקדם נמוך יותר, ולהנות משתי העולמות, לנועזים שבניינו לאור פערי עקיבה גבוהים יש גם אופציה של IRA.
מה אתם הייתם עושים ?
דיסקליימר: לא המלצה, אני לא ממליץ לוותר על מקיפה, אני לא ממליץ לעבור למשלימה, אני גם לא ממליץ לעבור ל IRA, מי שעושה את זה לבד שייקח אחריות על המעשים, שלו, מי שרוצה לחלוק את האחריות שיפנה לבעל רישיון, יש משמעיות ביטוחיות לכל פעולה פנסיוניות.
החישובים פה הם הערכה גסה בלבד, חישובים מדויקים, הבסיס שלה נכון תיאורטית בלבד וסביר להניח שלא יעמוד במבחן המציאות, או שכן, אני לא יודע.
מאת טל יבלון, מנהל מקצועי באג׳נדה