15/06/2026
ספייס איקס בוול סטריט: החלום סקסי, אבל מה יקרה כשהחסימה תשתחרר???
אין ספק, ההנפקה של ספייס איקס (SpaceX) היא המופע הכי טוב בעיר.
המסחר ער, הגרפים ירוקים, החלום אטרקטיבי וסקסי ברמות שוול סטריט לא ראתה אולי אף פעם, והמשקיעים? רודפים אחרי המניה כאילו אין מחר. אחרי הכל, מי לא רוצה חתיכה מהחברה שלוקחת את האנושות למאדים, שולטת באינטרנט הלווייני ומגדירה מחדש את תעשיית החלל?
אבל (ותמיד יש אבל גדול בשווקים פיננסיים), בזמן שכולם חוגגים באטמוספירה, יש שעון עצר אחד שמתקתק על הקרקע: תום תקופת החסימה (Lock-up Period).
החלום ושברו (הזמני)?
כמו בכל הנפקת ענק, יש כאן שני כוחות שעומדים להתנגש:
העובדים והמנהלים: אנשים שעבדו בפרך שנים, החזיקו אופציות ומניות "על הנייר", ופתאום רואים מספרים מטורפים בחשבון הבנק שלהם. הם רוצים לממש. למה? כי חלומות על מאדים זה נחמד, אבל בית במיאמי, אחוזה בטקסס ונזילות בחשבון זה עוד יותר נחמד.
משקיעי העבר (הקרנות והאנג'לים): החבר'ה שנכנסו לפני שנים, כשהחברה הייתה "רק" סטארט-אפ תעופתי נועז. הם ישבו על הגדר, נעלו את הכסף, ועכשיו הם חייבים להציג תשואות למשקיעים שלהם ולנעול רווחים.
ואז יתחיל ה"חארב ודארב"
ברגע שפוקע תוקף החסימה והמניות האלו משתחררות לשוק החופשי, הסיפור משתנה. אנחנו מדברים על היצע מטורף של מניות שיציף את השוק בבת אחת.
גם אם הביקוש למניית ספייס איקס הוא פנומנלי, חוקי הכלכלה פשוטים: כשכמות אדירה של מוכרים לוחצת על המקלדת בעת ובעונה אחת - המחיר חוטף זעזוע.
זה לא אומר שהחברה פחות טובה, זה לא אומר שהטילים יפסיקו לטוס. זה פשוט אומר שחוקי הכבידה של השוק הפיננסי יעשו את שלהם, והאופוריה עלולה להתחלף בתיקון כואב וחד.
השורה התחתונה למשקיעים:
ספייס איקס היא אולי העתיד, אבל בוול סטריט, גם העתיד צריך לעבור דרך המציאות של היצע וביקוש. מי שנכנס עכשיו בהייפ, כדאי שיבדוק טוב-טוב מתי פג תוקף ה-Lock-up, כדי שלא ימצא את עצמו בלי מצנח כשהמניות החסומות ינחתו חזרה לכדור הארץ.