07/06/2021
ולמה דווקא עכשיו ?
ספאק זו חברה עם הבטחה, למעשה כאשר החברה מונפקת אין בה עדיין שום פעילות... ההשקעה מבוצעת על סמך האמון במארגנים והמוניטין שלהם, אז מה הסיפור ?
איך יכול להיות שבשנת 2020 הושקעו כ83 מיליארד דולר, עליה של כ600 אחוז משנת 2019 שבה הסכום המגויס היה כ-13 מיליארד דולר וגם השנה צפויות להיות הנפקות ספאק רבות.
חברות ספאק מוקמות לצורך מיזוג עם חברה ממשית, מארגני הספק מבטיחים למצוא תוך שנתיים חברה להתמזג אתה והכספים מוחזקים בינתיים בנאמנות. רוכשי מניות הספאק יהפכו למחזיקי מניות בחברה המתמזגת והמארגנים מקבלים 20% ממניות החברה בחינם. החברה הנרכשת מדלגת על ההנפקה המסורתית שלוקחת זמן רב ודורשת עמידה ברגולציה רצינית ולמעשה נכנסת כחברה ציבורית לבורסה בדלת האחורית.
אז למה דווקא 2020 הייתה שנת פריחה ? הריי הספאק אתנו כבר שנים רבות ומעולם לא עלה לכותרות. כנראה שפריחת הספאק היא פועל יוצא של משבר הקורונה, החברות תרו אחר נזילות מהירה ובניגוד להנפקה מסורתית שלוקחת זמן רב וטומנת בחובה אי ודאות רבה התמזגות עם ספאק היא מהירה יותר וודאית יותר מבחינת הכסף שהולך להתקבל.
אז... זה ספאק על קצה המזלג, אני עוד לא גיבשתי דעה נחרצת בעניין, ואם זה טוב לנו או רע לנו. מה שבטוח לפני שאתם מחליטים מה אתם חושבים על הנושא, תקראו עוד, ותבינו עוד ואז תקראו עוד הרבה ובאופן כללי לא כדאי להשקיע בדבר שאתם פחות מבינים בו.
בארץ הנושא נמצא ממש בהתחלה, אתמול קראתי כתבה בכלכליסט על חברת הספאק הראשונה שתונפק בארץ, הינה קישור לכתבה https://www.calcalist.co.il/market/article/ryXwZfYc00
בהצלחה בהשקעות לכולנו,
כמובן שהכתוב לא מהווה המלצה לבצע השקעה כלשהי, זה רק מידע.