17/03/2020
"ת.
בעקבות התפרצות נגיף הקורונה , מעסיקים רבים שנאלצו לסגור את העסק הוציאו את עובדיהם לחופשות ללא תשלום = "חלת".
1. הזכאות לדמי אבטלה היא למי שמעסיקו הוציאו לחופשה ללא תשלום (להלן: "חל"ת") למשך 30 יום לפחות.
2. על החל"ת להיות ביוזמת המעסיק.
3. העובד מבוטח ב- "ביטוח אבטלה", בהתאם לשלושה תנאים מצטברים:
* העובד הינו תושב ישראל או "תושב ארעי" (כהגדרתו במשרד הפנים);
** העובד הינו בטווח הגילאים 20 עד 67; - יש לשים לב שעובד בן למעלה מ- 67 לא יהיה זכאי לדמי אבטלה!
*** העובד הינו עובד שכיר, אשר מעסיקו משלם עבורו דמי ביטוח לאומי.
3.2. העובד צבר תקופת אכשרה תקופת ביטוח) מספיקה, לפני היציאה לחל"ת – עבודה של 6 חודשים לפחות כשכיר בתקופה של 18 החודשים האחרונים. מודגש כי על פי נהלי המל"ל, אפילו עבודה של יום אחד בחודש קלנדרי, נחשבת כעבודה מלאה באותו החודש.
ישנם מקרים מסויימים בהם תקופות אינן נחשבות בגדר "עבודה", אך נכללות בתקופת האכשרה, כגון – תקופת תשלום דמי פגיעה, תקופת שירות מילואים פעיל, חופשת לידה בתשלום, וכו'.
4. במקרה של הוצאה לחל"ת של עובד בשל הקורונה (ולהבדיל ממצב הדברים הרגיל) – קיימת זכאות לדמי אבטלה, גם בלי שניצל קודם לכן את כל ימי החופשה שלו.
5. הוצאה לחל"ת של נשים בהריון, בתקופת לידה והורות ("חופשת לידה") ו- 60 ימים לאחר חזרה מתקופת הלידה ונשים בטיפולי פוריות – בהתאם לחוק עבודת נשים, הוצאה לחל"ת של עובדות אלו, אפשרית רק לאחר קבלת היתר מאת הממונה על עבודת נשים במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים קיים מסמך ייעודי לבקשה הוצאה לחל"ת בשל המצב.
6. הפרשות סוציאליות וחובת תשלום ביטוח לאומי – בתקופת החל"ת המעסיק אינו מחויב להפריש עבור עובדו תשלומים לקופת הגמל (עבור פנסיה ופיצויים) וגם כנ"ל לקרן השתלמות. יש על העובד האחריות להמשיך ולבצע הפרשות על מנת לשמור על זכויותיו.
7. עובדים בעבודה נוספת – במקרה של עובד המועסק אצל שני מעסיקים, אשר מוצא לחל"ת על ידי אחד מהם, באפשרותו לתבוע דמי אבטלה על עבודתו מהמעסיק שהוציאו לחל"ת, ולהמשיך לעבוד אצל המעסיק השני.
דמי האבטלה יחושבו לפי הכנסותיו משני המעסיקים ב-6 החודשים האחרונים שקדמו להפסקת העבודה, כאשר מדמי האבטלה ינוכו ההכנסות שהינו ממשיך לקבל מהמעסיק השני.
# לקבלת דמי אבטלה:
1.יש להירשם בשירות התעסוקה, מיד עם קבלת ההודעה על הוצאה לחל"ת – ניתן לבצע באמצעות טופס מקוון באתר שירות התעסוקה [https://www.taasuka.gov.il/];
2. לאחר רישום בשירות התעסוקה, יש להגיש תביעה מקוונת לדמי אבטלה באתר המל"ל [https://www.btl.gov.il/] בטופס ייעודי הקיים לשם כך. אין צורך להגיע לסניף.
3. לתביעה יש לצרף אישור המעסיק על תקופת ההעסקה והשכר (טופס בל/1514) הנמצא גם הוא באתר המל"ל – זהו טופס במסגרתו המעסיק צריך לציין כי היציאה לחופשה ללא תשלום הינה ביוזמת המעסיק, תאריך היציאה לחופשה ללא תשלום, תקופת החופשה ללא תשלום הצפויה – כאשר התקופה המינימלית המזכה בדמי אבטלה הינה 30 יום ומעלה.