02/06/2024
רשות שוק ההון, שיאנית הרגולציות בארץ- והעולם שותק.
מאות על גבי מאות חוזרים, הנחיות, תקנות, חוקי הסדרים וכולם שותקים.
כעקרון, כל התקנות, אמורות להיות לטובת הציבור: בשקיפות, בהוזלת מחירים, בהרס סוכני הביטוח ומיגורם, כי כל מפקח על שוק ההון, חייב שתיזקף רפורמה על שמו.
בדרך כלל, אותה רפורמה לטובת הציבור, נותנת צוהר להטבה לציבור, אך ללא תשומת לב של נערי האוצר, שמכינים את הרפורמה, ״יורים ברגל״ השניה ויוצרים את הרפורמה הבאה, למפקח הבא, שתיזקף על שמו.
קחו לדוגמא, את הרפורמה בביטוחי הבריאות, שרבות נכתב עליה בדפי האינטרנט ובפורומים אלו ואחרים.
והינה החל מחודש יוני, הביטוח המשלים של קופות החולים, יזכה פתאום לממן, מאות ואלפי ניתוחים, שעד אז מומנו ע״י חברות הביטוח.
ולמה? כי את המפקח על שוק ההון ואולי גם את שר הבריאות, מעצבן לראות בשעה 15:00, את שיירת הרכבים של הרופאים הבכירים, שיוצאת מבתי החולים הציבוריים לבתי החולים הפרטיים ולקליניקות הפרטיות.
האם קופות החולים, ערוכות למסה פתאומית כזו של מימון ותאום ניתוחים? האם אקטוארית הן יעמדו במימון או יקרסו?
אני לא נביא, והנבואה ניתנה ל….. אבל, האם נערי האוצר, צפו את זה, שהרפורמה המדהימה שלהם, בעוד חודש /חודשיים / חצי שנה, תביא אולי לקריסת המשלימים (כללית מושלם, מכבי זהב וחבריו), או שהקופות תעלנה את המחיר של המשלימים שלהן, מהותית?
אז מה עשיתם בפועל? שינמכתם לציבור את הפוליסות הפרטיות, העמסתם הוצאות על קופות החולים…. ועל מי תיפול העלייה בתשלום בעתיד של משלימי קופות החולים? על האזרחים.
שלא יוכלו לעמוד בתשלום למשלימים ויבטלו אותם.
ואז…. הציבור יישאר עם הכיסוי הנפלא ברפואה הציבורית, שפתאום יתברר, שאין מספיק מיטות במחלקות, שאין אפשרות לעשות בבית החולים הציבוריים, כזו כמות של ניתוחים…. ובתי החולים יזדקקו לתקציבים הרבה יותר גדולים.
ועל מי זה ייפול? על משרד האוצר.
אז נערי האוצר היקרים, מפקח שוק ההון היקר, לחשוב… לחשוב 2 מהלכים קדימה.