18/05/2026
יש לי דילמה. כבר שנים.
כאמא, אני רוצה לתת לילדים שלי את העולם. את הכל. בלי גבול.
אני לא רוצה שהם ירגישו את מה שאני הרגשתי.
את ה"אנחנו לא יכולים עכשיו".
את אמא שלי שלא הסכימה לקנות לי ברביות.
את הצביטה בלב כשהבנתי שחברות לא רוצות לבוא לשחק אצלי, כי לי אין את הברביות החדשות שלהן.
אני חושבת על המילה "חסך" הרבה.
האם ילד שלא מקבל הכל מרגיש מסכן?
או שאולי, דווקא, הוא מרגיש שווה יותר?
כי תקשיבי, ילד שמקבל הכל מאבד משהו אחר.
הוא מאבד את הרגע של "ואוו, רציתי את זה כל כך הרבה זמן."
הוא מאבד את הגאווה של "חסכתי לזה לבד."
הוא מאבד את העדינות של "כיף שאמא קנתה לי, היא לא היתה חייבת."
המתנה הופכת לזכות. הזכות הופכת לציפייה. הציפייה הופכת לאדישות.
אז אני שואלת את עצמי, מה אני בעצם נותנת לבן שלי כשאני אומרת "לא"?
אולי אני נותנת לו את עצמו.
את היכולת לרצות. שזה מתנה ענקית.
את היכולת לחכות. שזה כוח-על בעולם של עכשיו.
את היכולת להבין שדברים יקרים, ושלכן שווה לחכות להם.
את היכולת לראות אותי, אמא שלו, לא כקסם, אלא כבן אדם שמתאמץ. שיודע לתעדף. שיש גם לה רצונות.
יש לי בן בן 16. הוא חוסך כבר תשעה חודשים לטלפון חדש שהוא רוצה.
אני יודעת שהוא יוכל לקבל אותו מחר אם רק יבקש.
אבל הוא לא ביקש. הוא ביקש לעבוד. ולחסוך.
ובדיוק הרגע הזה, של הילד הזה שלי, הזכיר לי משהו שאני אומרת לכל אישה שיושבת מולי:
חלום בלי תג מחיר הוא רק משאלה.
הוא לקח את הטלפון, נתן לו מחיר, נתן לו תאריך, ובנה דרך.
זה לא חיסכון. זו תוכנית.
הוא לא ילד שמרגיש חסך. הוא ילד שמרגיש כוח.
כי בסוף, עצמאות כלכלית זה לא סכום בחשבון. זו תחושה פנימית.
זו היכולת לדעת איפה את עומדת ולבחור את חייך מתוך שפע, לא מתוך פחד.
וזו תחושה שלומדים מקטנים. באמא שהראתה איך עושים את זה.
ולפעמים כשאני מתלבטת האם פשוט לתת לו מה שהוא מבקש כדי שיהיה לו הטלפון הכי חדיש ואז אני נזכרת בסיפור הפרפר.
שאם תקרעי לו את הגולם, רק תקלי עליו, הוא לא יוכל לעוף.
כי הכוח הוא בדיוק במאמץ.
אני לא מקצצת לו כנפיים.
אני בונה לו אותן חזקות יותר.
אני נותנת לו את הכלים לתת תג מחיר ותאריך לכל חלום שיהיה לו.
ואת המפה להגשים כל חלום שהוא רק יבחר.
זה לא חסך.
זה דווקא העושר הכי גדול שאני יכולה להעניק לו.
ואיפה את?
איפה את עומדת בדילמה הזו? מה את מרגישה כשאת אומרת לו "לא"? אשמת? פחד שיחווה חסך? או שאולי, רגע של גאווה שאת מלמדת אותו משהו שיישאר?
תכתבי לי. אני קוראת הכל. 👇