05/03/2025
לקח לי זמן להתאושש מהתחקיר על חולון, עיר ילדותי. בפתח הדברים יש לומר: שי קינן, ראש העיר החדש, מכחיש את הטענות בכתבה וכפועל יוצא גם את מסקנותיה. אם הוא צודק, תוך ארבע שנים נראה חולון מודרנית יותר וזה יהיה נפלא גם לערך הנכסים.
מנקודת המוצא הזו, אפשר לומר שקינן מוצג בכתבה בערוץ 12 כקבלן הביצוע של ש"ס שמשתמש בציניות בתפקידו על מנת לסגור את כל סממני התרבות המערבית הייחודיים בעיר (מוזיאון הבובות הנפלא, מוזיאון העיצוב הפנומנלי ומוזיאון הקומיקס הקסום. אני לא סתם קוראת להם כך). בלי ש"ס, מציינים בכתבה, אין לו קואליציה ובלי קואליציה הוא ראש עיר רק על הנייר.
קינן, כך נאמר, הוא חבר מרכז הליכוד ומקורב למירי רגב. לכאורה, היא הסכימה לדחות למענו פרויקטים ולהוציא אותם לפועל רק אחרי שייבחר. במילים אחרות, כשהפרויקטים לרווחת התושבים כבר ייצאו לפועל, ההישג יירשם על שם קינן ולא על שם מוטי ששון, ראש העיר בשלושים ומשהו השנה האחרונות.
עוד ממצא בעייתי מהכתבה הוא שקינן הכפיל את תקציב יחסי הציבור האישיים שלו כשבמקביל לקח הלוואה של 237 מיליון שקלים לעירייה. הוא גם משקיע הון במיתוג האישי שלו על חשבון העירייה. את החשבון, כמו תמיד, ישלמו תושבי העיר בשנים הבאות בארנונה שלהם. קינן גם מינה את מס' 3 ברשימה למנכ"לית החברה הכלכלית של חולון, כשהוא מחליף מנכ"לית מנוסה שכיהנה בתפקיד 13 שנה.
לפחות לפי הכתבה, קינן מעביר את חולון השמדת ערך שיטתית והכל למען ש"ס, כלומר כדי להישאר בכיסא. המרואיינים מדברים על סגנון אישי בוטה של קינן, שינוי צביון העיר, בריחת תושבים ולמעשה מחיקת כל ההישגים של ראש העיר הקודם, אותם הישגים שהפכו את חולון מפרבר מנומנם בפאתי ת"א לעיר הילדים של ישראל.
אם כבר הזכרנו אותו, בואו נחזור למוטי ששון. ששון נבחר לראשות העירייה ב-1993. לפני כן היה מנהל מחלקת התקציבים במוסד לביטוח לאומי. הוא מבין משהו בניהול סכומים עצומים של כסף ציבורי. אחרי הלוואת מאות המיליונים, בקרוב נגלה גם עד כמה קינן, או אנשיו, מבינים בנושא.
נחשפתי לביקורת רצינית על התחקיר, בעיקר שהוא מוטה פוליטית. זה בהחלט יכול להיות, כי המהלכים הדרסטיים של קינן לא מגיעים עם תמונה רחבה של יעדים שהוא חותר אליהם ויכול בהחלט להיות שיש לו תכנית סדורה להיטיב עם העיר ותושביה. מצד שני, קינן הוא איש פוליטי, צעיר ושאפתן; ראשות העירייה יכולה להיות פשוט תחנת ביניים בקריירה שלו. לא צריך ללכת רחוק, בת ים השכנה עברה משהו דומה עם יהושע שגיא, ראש עיר שבאופן היסטורי קבר את העיר שניהל בבוץ שממנו היא מתקשה להיחלץ, ואז המשיך לתפקיד הבא, שגריר בפיליפינים. אם זה המצב, לא ברור איזה קוסם יצטרכו בחולון כדי לתקן את הנזקים שייגרמו בארבע השנים הקרובות.
תושבי חולון בינתיים, לפחות ממה שאני רואה, עוד לא מקשרים בין ההתנהלות הנוכחית של ראש העיר, בריחה מהעיר וצניחת מחירי הנכסים שלהם. יכול להיות שנבואת הזעם הזו לא תתממש, בכל זאת עיר במרכז הארץ עם אוכלוסיית מעמד ביניים. אבל אחרי הכל, צריך למכור דירה כדי לקנות דירה, ואם המחירים בשאר הארץ ימשיכו להאמיר, תושבי חולון ייתקעו בעיר עם הדירות שלהם או ימכרו במחירים שהאוכלוסיה הש"סניקית שמעוניינת לעבור אליה תהיה מוכנה לשלם וייתקעו עם משכנתא מפלצתית. כך או כך, אם הכתבה מדויקת, זה לא מבשר טובות למשפחות הצעירות בעיר חולון של ילדותי, שגם ככה לא נשאר ממנה הרבה, תיעלם לחלוטין.
קישור לכתבה: https://mobile.mako.co.il/news-israel/2025_q1/Article-3ca861fe6d36591027.htm?pId=173113802