19/09/2024
האם כדאי להשקיע במסלול מנוהל או במסלול מחקה מדד בקופות גמל פנסיוניות (השתלמות, פנסיה וגמל)?
כשחוסכים באפיקים אלו, השאלה באיזה מסלול לבחור – מנוהל או מחקה מדד – היא חשובה במיוחד, כיוון שההחלטה הזו עשויה להשפיע על החיסכון הפנסיוני לאורך השנים. נבחן את היתרונות והחסרונות של שני המסלולים, נשווה את הביצועים שלהם בשנים האחרונות, ונראה מה אומרים המומחים על הנושא.
👈🏻 מסלול מנוהל בקופות פנסיוניות
במסלול מנוהל, הכספים מנוהלים באופן אקטיבי על ידי צוות של מנהלי השקעות מומחים. הם מבצעים השקעות מבוססות ניתוחים כלכליים, תחזיות ופעולות אקטיביות, במטרה לייצר תשואות גבוהות יותר מהשוק.
יתרונות:
- ניהול מקצועי: מסלול מנוהל מספק את היתרון של אנשי מקצוע שמנתחים את השוק ומנסים להגיב לאירועים כלכליים בזמן אמת.
- התאמה לשינויים: מנהלי ההשקעות יכולים להתאים את תיק ההשקעות לשינויים בשוק או למגמות כלכליות עכשוויות.
חסרונות:
- עלויות גבוהות יותר: דמי הניהול במסלולים המנוהלים לרוב גבוהים יותר, כיוון שהם כוללים שכר של אנשי מקצוע ותהליכי ניתוח מורכבים.
- ביצועים משתנים: אין ערובה לכך שהמסלול יניב תשואות טובות יותר מהשוק.
👈🏻 מסלול מחקה מדד בקופות פנסיוניות
במסלול מחקה מדד, החיסכון מושקע במכשירים שמטרתם לשחזר את ביצועי המדד (כמו מדד S&P 500 או מדד תל אביב 35). השקעה זו היא פסיבית ולא מבוססת על החלטות של מנהלי השקעות, אלא על המעקב אחר המדדים.
יתרונות:
- עלויות נמוכות: דמי הניהול נמוכים יותר, כיוון שאין צורך בניהול אקטיבי.
- עקביות: השקעה במדד לרוב תואמת את ביצועי השוק הרחב.
חסרונות:
- חוסר גמישות: מסלול מחקה מדד אינו מגיב לשינויים בשוק באופן אקטיבי, ולכן אינו מסוגל להימנע מהפסדים בשוק יורד.
- מוגבלות בבחירת נכסים: המסלול מוגבל להחזקות שמייצגות את המדד בלבד.
-חוסר התאמה בין תשואת המדד בפועל לביצועי המסלול עקב פערי עקיבה
-המדד נסחר לרוב במטבע זר ואין גידור מפניו, כלומר תיתכן תשואה גבוהה יותר במדד ונמוכה יותר בפועל במסלול שבחרתם
🧐 מי עשה יותר בשנים האחרונות?
על פי נתונים מהשנים האחרונות, ישנם מקרים שבהם המסלולים מחקי המדד הובילו לתשואות גבוהות יותר ממסלולים מנוהלים. בשנים שבהן השווקים נהנו מעליות יציבות, מסלולים מחקי מדד הצליחו לתת תשואה גבוהה לאור העלויות הנמוכות שלהם.
לדוגמה, מדדי המניות המרכזיים בארצות הברית, כמו ה-S&P 500, הציגו ביצועים טובים לאורך זמן, בעוד שמנהלי ההשקעות לא תמיד הצליחו להכות את המדדים הללו.
מה אומרים המומחים?
וורן באפט, אחד מהמשקיעים המפורסמים בעולם, הוא תומך נלהב של השקעה פסיבית דרך קרנות מחקות מדד. באפט טוען כי לרוב המשקיעים כדאי לבחור באסטרטגיה פסיבית המחקה את ביצועי השוק במקום לנסות להכות אותו באמצעות ניהול אקטיבי, מהסיבה שהרווח נטו לאחר דמי הניהול במסלולים מחקי מדד יהיה לרוב גבוה יותר בטווח הארוך.
במכתב השנתי לבעלי המניות ב-2014, באפט אף המליץ למשקיעים להשקיע במדד ה-S&P 500 דרך קרן מחקה מדד, ולא במסלולים מנוהלים אקטיבית, בשל היתרונות הכלכליים של שיטה זו.
מסקנה
הבחירה בין מסלול מנוהל לבין מסלול מחקה מדד תלויה בעיקר בפרופיל הסיכון והציפיות שלכם מהחיסכון הפנסיוני והטווח לו אתם מייעדים את הכספים.
אם טווח החיסכון שלכם נמוך מ-5 שנים, ככל הנראה תעדיפו מסלול מנוהל בסיכון בינוני-נמוך ולא גבוה
בעוד שמסלולים מנוהלים מציעים גמישות רבה יותר ומענה מהיר לשינויים בשוק, מסלולים מחקי מדד מתאפיינים בעלויות נמוכות יותר ובביצועים יציבים בשנים של עליות שוק. מומלץ לבחון את דמי הניהול והביצועים של כל מסלול, לצד עמדות המומחים, כדי לקבל החלטה מושכלת.
*זו אינה המלצה או קריאה לפעולה המחליפה יעוץ או תכנון פנסיוני המתחשבת בצרכים האישיים של כל אחת ואחד מכם*