07/03/2026
השבוע הראשון של חודש מרץ 2026 בבורסה לניירות ערך בתל אביב התאפיין במומנטום חיובי יוצא דופן ושבירת שיאים, תוך הפגנת עוצמה מרשימה מול השווקים הגלובליים. להלן המגמות והאירועים המרכזיים שעיצבו את המסחר בימים האחרונים:
📊 ביצועי המדדים המובילים-
ראלי במדדים המרכזיים: השבוע הסתיים בעליות שערים חדות. מדד ת"א 35 זינק בשיעור של כ-3% עד 5.5% (תלוי בנקודת המדידה מתחילת החודש), ומדד ת"א 90 רשם שבוע פנומנלי עם זינוק של כ-8.7%.
הפיננסים מובילים את העליות: סקטור הפיננסים בלט במיוחד השבוע, כאשר מדד ת"א פיננסים טס ביותר מ-6.4% ביום מסחר אחד בתחילת השבוע, תוך הזרמת ביקושים גבוהים למניות הבנקים וחברות הביטוח.
נפט וגז: מניות האנרגיה המשיכו לרכז עניין רב ורשמו עליות על רקע תנודתיות במחירי האנרגיה העולמיים והמשך פיתוח משק הגז המקומי.
🌍 מגמות מאקרו וגיאופוליטיקה-
הימור על "מזרח תיכון חדש": חרף המתיחות הביטחונית (וברקע הדיווחים על "מבצע שאגת הארי"), ייתכן שהמשקיעים מתמחרים אופטימיות ארוכת טווח. ביום שני האחרון, הבורסה בתל אביב רשמה את הביצועים הטובים בעולם, בזמן בורסות אחרות באזור המפרץ ספגו ירידות.
ניתוק חלקי מהעולם (Decoupling): למרות תנודתיות וירידות בחלק מן המדדים המובילים בעולם (כמו בוול סטריט), השוק המקומי הפגין יציבות ואף עלה, מה שמעיד על אמון רב של המשקיעים בכלכלה המקומית.
תעשיית הקרנות בשיא: האופטימיות מגובה בכסף אמיתי שזורם לשוק. תעשיית קרנות הנאמנות ממשיכה לרשום גיוסים גבוהים, מה מספק "דלק" נוסף לעלייה השערים לשבירת שיאי כל הזמנים בבורסה.
להלן סיבות מרכזיות לעליות השבוע בתחום הפיננסים:
הזינוק של מניות הפיננסים (הבנקים וחברות הביטוח) והעובדה שהן הובילו את העליות בבורסה בתל אביב בשבוע החולף אינם מקריים, אלא לדעתי נובעים משילוב של מספר גורמים כלכליים ומקומיים שהבשילו יחד בתחילת מרץ 2026:
1. ציפייה לעונת דוחות כספיים חלומית (סיכום של שנת 2025):
אנו נמצאים כעת בעיצומה של עונת הדוחות הכספיים לסיום הרבעון הרביעי ושנת 2025 כולה. המשקיעים מעריכים (וכבר רואים בפועל) הסקטור הפיננסי יציג שנת שיא נוספת ברווחיות. כך למשל, דוחות שכבר פורסמו, כמו של בנק מזרחי טפחות, הצביעו על רווחי עתק של מיליארדי שקלים תשואה דו-ספרתית גבוהה על ההון. הציפייה לחלוקת דיבידנדים שמנה בעקבות הרווחים הללו מושכת משקיעים רבים.
2. סביבת ריבית גבוהה שנשארת יציבה:
בנק ישראל הותיר לאחרונה את הריבית במשק ללא שינוי. המשמעות היא סביבת הריבית הגבוהה, שמשרתת היטב את המודל העסקי של הבנקים (ומגדילה את מרווחי האשראי שלהם), צפויה להישאר איתנו עוד תקופה. כל עוד הריבית גבוהה, הבנקים ממשיכים לרשום הכנסות אדירות מריבית על הלוואות ומשכנתאות, מה שמתורגם ישירות לשורת הרווח.
3. זרימת כספים אדירה לקרנות הנאמנות ולשוק המקומי:
מתחילת השנה, ובמיוחד בשבועות האחרונים, תעשיית קרנות הנאמנות בישראל רושמת גיוסי שיא. משקיעים ישראלים מסיתים כספים ממדדים זרים חזרה לשוק המקומי. מכיוון מניות הבנקים (כמו הפועלים, לאומי, מזרחי ודיסקונט) מהוות נתח מרכזי ומשמעותי מאוד במדדים המובילים (ת"א-35 ות"א-125), כל כסף חדש שזורם לשוק "נשפך" באופן טבעי קודם כל למניות הפיננסים ומרים את השערים שלהן.
4. חוסן כלכלי והסתגלות ל"שגרת מלחמה":
השוק למד לתמחר את הסיכונים הביטחוניים. המשקיעים הגיעו להבנה שחרף הלחימה, הכלכלה הישראלית מפגינה חוסן, הבנקים בישראל יציבים, מנוהלים בשמרנות ויודעים לספוג זעזועים. הבנקים נתפסים כ"עוגן" בטוח יחסית עבור משקיעים שרוצים חשיפה לכלכלה המקומית ללא הסיכון שכרוך בחברות קטנות או בסקטורים פגיעים יותר.
5. רפורמות ושכלול המסחר:
השבוע גם נכנסה לתוקף בבורסה רפורמת "הפקיעות היומיות" באופציות על מדד ת"א-35. מהלך זה מאפשר לשחקנים המוסדיים לגדר סיכונים בצורה טובה יותר ולפעול גמישות רבה יותר, מה שתרם להגדלת מחזורי המסחר ודחף עוד יותר את המניות הכבדות במדד – ובראשן הבנקים.
לסיכום, שילוב של רווחי עתק מובטחים, ריבית גבוהה שכנראה לא תרד בקרוב, וכמויות גדולות של "כסף חדש" מחפש אפיק השקעה יציב, הפכו את סקטור הפיננסים למנוע המרכזי שדחף את הבורסה לשיאים חדשים השבוע.