05/05/2021
ערב טוב לכולם.
בעקבות שאלות רבות מצד לקוחותיי על נושא מדד תשומות הבנייה החלטתי לכתוב פוסט שיסביר את העניין בצורה מסודרת ורחבה יותר.
♦️מדד תשומות הבנייה-
מתפרסם כל 15 לחודש, מודד ומשקף את עלות הבנייה.
כאמור, כאשר קבלן ניגש לבנות בניין הוא משתמש בחומרים שונים כגון: ברזל, אלומיניום בטון וכדומה.
על מנת לשקף את העלות שלהם אוספת הלשכה לסטטיסטיקה נתונים חודשיים (מעל ל100 רכיבים שונים) ויוצרת מהם את המדד.
כאשר חומרי הגלם מתייקרים המדד עולה ולהפך.
אתם בטח שואלים איך זה נוגע אליכם?
אז ככה, כאשר לקוח מעוניין לרכוש דירה חדשה מקבלן (זה לא נוגע כלל לרוכשי דירות יד שנייה) הוא ככל הנראה יתקל במדד תשומות הבנייה שכן הקבלן יחייב את הרוכש לשלם את המדד בסוף רכישת הנכס דבר שעלול לגרור תשלום נוסף ולא כל כך קטן על מחיר החוזה של הדירה.
למה הקבלן מגלגל את האחריות עליכם?
התשובה המתייפייפת היא שחומרי הגלם מתייקרים תוך כדי הבנייה וכמו כל מדד מישהו אמור לשלם על כך ומגלגלים את זה על הרוכשים.
בפועל כל קבלן שמכבד את עצמו דואג לרכוש את כל חומרי הגלם עוד בתחילת תהליך הבנייה כך שמדד התשומות הולך כרווח ישיר ישירות לכיסו של הקבלן.
במאמר מוסגר אגיד שניתן להתווכח על כך עם הקבלנים וישנם שמוותרים על המדד אם לא במלואו אז בחלקו (יאמר לזכותם).
אופציה נוספת למניעת תשלומי המדד היא להקדים תשלומים מול הקבלן.
דוגמא מספרית:
רכשת נכס במליון ש"ח.
לאחר שנתיים מרכישת הדירה אוכלסת בנכס ובתקופה הזאת המדד עלה ב1%, תצטרך לשלם לקבלן 10,000₪ נוספים.
סתם בשביל לסבר את האוזן ב2020 מדד התשומות עלה בחצי אחוז בלבד כאשר מתחילת 2021 הוא עלה ב-0.6, 0.2, 0.5 אחוז בהתאמה.
אם יש עוד שאלות בנושא מוזמנים לשלוח הודעה.
ערב טוב והמשך שבוע נעים.
ייעוץ משכנתאות ופתרונות פיננסיים