14/12/2020
היי חברים,
לפני כשעה בערך הטיל "בנק ישראל- הפיקוח על הבנקים" פצצה! לא פחות ולא יותר.
בנק ישראל הודיע כי הוא מוצא לנכון להסיר את מגבלת הפריים בתמהיל המשכנתא שהייתה במשך העשור האחרון (להזכירכם, מסלול הפריים הוגבל למכסימום 1/3 מגובה ההלוואה).
על פי טיוטת ההצעה (שדרך אגב, עדין לא אושרה) לא תהיה מגבלה על מסלול הריבית המשתנה אלא רק על מסלול הריבית הקבועה. משמעות הדבר היא שהלווה יהיה מחוייב לקחת 1/3 מהמשכנתא במסלול של ריבית קבועה (צמודה או לא צמודה, לבחירתכם) ואת 2/3 הנותרים יוכל לקחת באיזה מסלול שהוא רוצה. כלומר, אם הלווה ירצה הוא יוכל לקחת את 2/3 הנותרים במסלול הפריים (אשר עד היום היה מוגבל ל 1/3 בלבד).
שימו לב כי התיקון המוצע הופץ היום לוועדה המייעצת לענייני בנקאות, והנחיה סופית תגובש תוך מספר שבועות.
מה המשמעות אתם שואלים?
המשמעות של המהלך הדרמטי הזה יכולה לבוא לידי ביטוי במספר מישורים:
•גובה ההחזר החודשי
•מחזור משכנתאות קיימות
•רמת הסיכון של המשכנתא
איך שההודעה יצאה לאוויר העולם שוחחתי עם פקידי המשכנתאות השונים בבנקים, אני חייב להגיד שההודעה נפלה על כולם כרעם ביום בהיר, אף אחד עדיין לא יודע מה המשמעויות של התיקון המוצע הזה ובטח לא יודעים איך הדבר יבוא לידי ביטוי במשכנתאות החדשות או הישנות.
יהיה מעניין, זה בטוח.
להלן קישור להודעה של בנק ישראל:
https://www.boi.org.il/he/NewsAndPublications/PressReleases/Pages/14-12-2020b.aspx
אעדכן בקרוב,
לוני.
טיוטת עדכון הוראה למערכת הבנקאית: עדכון הלוואות לדיור בריבית משתנה