08/11/2017
לאחר קמפיין תקשורתי ארוך של השר כחלון בנושא ״מחיר למשתכן״, השאלה העיקרית שנשאלת היא האם מחירי הדירות מסוגל לרדת ?
יש כמה דברים שצריכים לקחת בחשבון,
א. מחיר למשתכן פונה אך ורק לבעלי זכות שעומדים בקרטריונים ספציפיים מאוד, (מצב משפחתי, דירה ראשונה וכו׳.)
ב. מחיר למשכן הוא הגרלה על זכאות לרכישת נכס.
ג. לרוב צפי איכלוס הפרויקטים היא סביב ה4-5 שנים ( תעשו חשבון, שכירות ממוצאת 3000 ש״ח * 48-60 חודשים ממוצא של 150,000. )
גובה השכירות לכל התקופה מתקזזת עם אחוז גבוה של ההנחה.
ד. הכי חשוב לטעמי, סטנדרט בניה מאוד נמוך החסכון בא לידי ביטוי בסטנדרט וגודל הנכס,
הקבלן שמתחייב לבנות במחיר הזול ביותר הוא זה שזוכה בבניית הפרויקט.
החסכון בא לידי ביטוי אך ורק בהוזלת הבנייה מה שמוזיל את איכותה.
****אחוז מאוד גדול של זכאים לאחר זכיה בהגרלה פשוט מוותרים על הזכות שלהם.****
לסיכום,
החלום הוורוד של כולנו הוא שמחירי הנדל״ן ירדו למחירים שהיו לפני כ-12 שנים.
אך לצערי מדובר בדבר שלא יכול לקרות בלי לפגוע משמעותית בכלכלה של ישראל.
בואו נזכר במשבר הגדול שחוותה ארצות הברית ב2008, בנק אחרי בנק קרסו רובם.
אנשים לא עמדו בהחזרי תשלומי המשכנתא, מחירי הנדל״ן צנחו וכמעט לא היה ערך לנכסים.
עברו כ10 שנים ורק עכשיו מתאושש שם שוק הנדל״ן, לא יתנו לזה לקרות גם פה.
בשורה התחתונה מדובר בקמפיין, בדיוק כמו מע״מ 0 של יאיר לפיד שגרם לעוד עליית מחירים.
חושבים כמוני ? חושבים אחרת ?
שתפו אותי,
אביאל.