13/11/2022
Heftige klus
Vroeger bouwden de mensen hier gewoon een lemen huis op de grond. Dus zonder of met weinig fundering wel te verstaan. Het oude huisje, achter ons woonhuis is ook zo'n huis. De onderkant van de muren was drijfnat. Daar kwam nog bij dat er niet eens een dakgoot en regenpijpen aan de achterkant van het huis aanwezig waren. Het gevolg was dat een groot gedeelte van de leemstenen gewoon verpulverd was. En het werd er niet veiliger op. Kortom. Het beste was om het hele huis af te breken en er een mooi, aan deze tijd aangepast, nieuw huis te bouwen. Hahahaha. Dat gaat natuurlijk zomaar niet als je daar bij lange na het geld niet voor hebt. Er moest dus een bouwplan in elkaar gezet worden wat effectief, niet duur en vooral veilig zou zijn. Er moest een fundering komen. Onder muren die er al staan!
Met behulp van vriend F., een lading Donaukiezels, zand, cement en de oude betonmolen van buurvrouw M. was de basis gelegd. Er grote rol bitumen werd aangeschaft en de porothonblokken en bakstenen hadden we nog. Bij vrienden I. en M. stond nog een doos met blauwe keggetjes in de schuur. Die mochten we lenen. Aan de gang want onder de 5 graden kan je niet meer met cement werken!