Hof van Himesháza - Hongarije

Hof van Himesháza - Hongarije Ons leven in Himesháza Hongarije Deze pagina hebben we gemaakt om alle vrienden, bekenden en (nog) onbekenden een kijkje te geven in ons leven in Hongarije.

Het vertrek uit Rotterdam, de emigratie, het (opnieuw) beginnen in Hongarije. En wie vragen heeft over het dagelijkse leven als boodschappen, dokters, ziekenhuizen enz. stel ze gerust. Veel lees- en kijkplezier!

01/12/2024

Aan alle lieve lezers die jaren hebben meegeleefd met onze emigratie en andere belevenissen.
Deze pagina wordt niet meer aangevuld. De verhalen die er nu staan worden voorlopig echter niet gewist. We zijn natuurlijk wel te bereiken onder onze eigen namen.
Hartelijke groet van Marjanne Vermeulen en Kees Guldie

Heftige klusVroeger bouwden de mensen hier gewoon een lemen huis op de grond. Dus zonder of met weinig fundering wel te ...
13/11/2022

Heftige klus

Vroeger bouwden de mensen hier gewoon een lemen huis op de grond. Dus zonder of met weinig fundering wel te verstaan. Het oude huisje, achter ons woonhuis is ook zo'n huis. De onderkant van de muren was drijfnat. Daar kwam nog bij dat er niet eens een dakgoot en regenpijpen aan de achterkant van het huis aanwezig waren. Het gevolg was dat een groot gedeelte van de leemstenen gewoon verpulverd was. En het werd er niet veiliger op. Kortom. Het beste was om het hele huis af te breken en er een mooi, aan deze tijd aangepast, nieuw huis te bouwen. Hahahaha. Dat gaat natuurlijk zomaar niet als je daar bij lange na het geld niet voor hebt. Er moest dus een bouwplan in elkaar gezet worden wat effectief, niet duur en vooral veilig zou zijn. Er moest een fundering komen. Onder muren die er al staan!
Met behulp van vriend F., een lading Donaukiezels, zand, cement en de oude betonmolen van buurvrouw M. was de basis gelegd. Er grote rol bitumen werd aangeschaft en de porothonblokken en bakstenen hadden we nog. Bij vrienden I. en M. stond nog een doos met blauwe keggetjes in de schuur. Die mochten we lenen. Aan de gang want onder de 5 graden kan je niet meer met cement werken!

OpruimklussenEen doorn in ons oog. De tuin die zo langzamerhand een grote verzamelplaats van puin en oud ijzer aan het w...
13/10/2022

Opruimklussen

Een doorn in ons oog. De tuin die zo langzamerhand een grote verzamelplaats van puin en oud ijzer aan het worden was. Dat ijzer daar moest een busje voor geleend worden. Nogal simpel alleen ontbrak de tijd en de mogelijkheid elke keer deze zomer. Gelukkig is het nu wat rustiger aan het worden in het dorp en heeft iedereen de belangrijkste klussen erop zitten. Hoogste tijd dus! Vriend R. wilde zijn busje voor een klein bedrag wel uitlenen. Volladen met oud ijzer voor Mohács en daarna meteen door naar de bouwmarkt om een paar zware en lange spullen te kopen en mee terug te nemen.

En dan die stapel bouwpuin. Al drie jaar lag dat daar maar te liggen. "We moeten eens een graafmachientje laten komen". "Ja, weet je wel wat dat kost?". "En dan nog, waar moet dat puin naar toe? En hoe?" Vragen, vragen vragen. Om een discussie van drie jaar verder samen te vatten: Kees ging enkele weken geleden naar de bgm van Himes om te vragen of de graafmachine mocht komen voor een privéklus. Dat mocht. Dat kostte wel wat maar ook weer niet zo schrikbarend veel. Vriend D. met z'n handige wagen, die wel vaker dingen voor ons vervoert, wilde ook dit keer het puin wel weg rijden. Het mocht naar een zandpad waar binnenkort een weg van gemaakt zou worden. Win-win-win situatie voor iedereen weer. Eindelijk van die doornen in ons oog af!

Druk-druk-druk vandaagBietjes de grond uitVloerkleed schoonmaken en terug onder tafelNog wat aardappels weckenFlessen en...
07/10/2022

Druk-druk-druk vandaag

Bietjes de grond uit
Vloerkleed schoonmaken en terug onder tafel
Nog wat aardappels wecken
Flessen en potten schoonmaken en steriliseren
En de primeur op 7 oktober: de koriander komt eindelijk op!

DroogtipOp de gaskachel waarvan nu het waakvlammetje brandt kan je ook goed paprikaatjes drogen. Als ze helemaal droog z...
21/09/2022

Droogtip

Op de gaskachel waarvan nu het waakvlammetje brandt kan je ook goed paprikaatjes drogen. Als ze helemaal droog zijn (duurt wel een paar dagen) gaan we ze malen. Lekkere paprikapoeder 😃

DruivensapWe hadden al heel veel druiven gegeten en het was genoeg. Wat te doen met de druiven die er nog hingen? Lekker...
15/09/2022

Druivensap

We hadden al heel veel druiven gegeten en het was genoeg. Wat te doen met de druiven die er nog hingen? Lekker druivensap van maken. Alles geplukt, gewassen, van de stokjes gehaald en in de pan er mee. Uurtje of twee zachtjes laten pruttelen en daarna zeven. Eerst in een gewone zeef en dan nog door een fijne theedoek. Flessen steriliseren. Druivensap nog even tot het kookpunt brengen en direct in de schone flessen doen. Deksel erop en klaar. Lekker! Er hangen nog een paar trossen blauwe maar die doen we volgende week pas.

Vorige week. Het begin van het preppen. Rood goud.
19/07/2022

Vorige week. Het begin van het preppen. Rood goud.

Koreaanse kimchiGisteren was ik in Pécs bij de toko en wilde kimchi kopen. De Koreaanse variant van zuurkool. Gelukkig h...
26/06/2022

Koreaanse kimchi

Gisteren was ik in Pécs bij de toko en wilde kimchi kopen. De Koreaanse variant van zuurkool. Gelukkig hadden ze mijn merk want ik verdraag niet alle soorten. Maar wat een prijs elke keer voor zo’n potje. 2800 Huf. Ik besloot het zelf maar weer te maken. Het is nogal een werkje maar goed het is nu toch veel te warm om buiten te zijn. En eigenlijk is dit wel een goede temperatuur om te fermenteren. Dat moet een dag of drie, vier en dan kan de doos in de koelkast. Je kan er wéken van eten. Het bederft niet als je er zorgvuldig mee omgaat.
En dan: kimchipannenkoeken, kimchirijst, als bijgerecht. Mmmmmm.

Men neme…4,3 kilo schouder en vet vlees. Een zelf samengesteld kruidenmengsel. Een vleesmolen, een planeetmengertje van ...
18/06/2022

Men neme…

4,3 kilo schouder en vet vlees. Een zelf samengesteld kruidenmengsel. Een vleesmolen, een planeetmengertje van Jan van Ettekoven (erg handig voor deze hoeveelheden). Een worstenpers. Darmen van de slager en een hoeveelheid diepvrieszakjes.
Maak worst. Verdeel de worsten in zakjes en vries de handel in.
Bereid je tevens voor op een hele grote afwas (ontsmetten vooraf en heel zorgvuldig afwassen achteraf).
We kunnen weer even vooruit! 🤗

Bank af. Hij is blauw geworden. Erg blauw 🤗
14/06/2022

Bank af. Hij is blauw geworden. Erg blauw 🤗

Cím

Himesháza
7735

Weboldal

Értesítések

Ha szeretnél elsőként tudomást szerezni Hof van Himesháza - Hongarije új bejegyzéseiről és akcióiról, kérjük, engedélyezd, hogy e-mailen keresztül értesítsünk. E-mail címed máshol nem kerül felhasználásra, valamint bármikor leiratkozhatsz levelezési listánkról.

Megosztás