27/08/2023
*في فرق كبير ما بين "انا مقدرش" و انا "مش عايز*".
مثلا "*انا مقدرش اقف اتكلم قدام جمهور كبير*"…. جملة معظم الناس بيقولوها و لكن حقيقتها ان اي حد "*يقدر*" يعمل كده لمجرد انه يتخلص من خوف الوقوف قدام جمهور كبير. و فعلا حقيقتها انه "*مش عايز*" يتغلب علي الخوف.
لو قلت "*انا مقدرش*" انت بتقفل الباب تماماً و مش هتدي لنفسك فرصه انك تفكر في الموضوع.
لكن لو قلت "*انا مش عايز*" ده هيديلك فرصة انك تشوف ايه سبب عدم ارتياحك للموضوع و تقدر تتغلب علي الاسباب دى و تعمله لما تحب.
قيس علي كده كل حاجة نفسك تعملها و موقف نفسك عشان بتقول "*انا مقدرش*"