27/02/2025
مش شايف إن فرحة جمهور الزمالك أو لعيبة الزمالك بالتعادل مبالغ فيها بالعكس هي منطقية جداً. هي مبالغ فيها من منظورك انت كأهلاوي . واوعى تصدق الكلمتين بتوع أصل احنا فرحانين عشان التعادل في الظروف دي . دي عقلية الزمالك وجمهوره على مدار سنوات لدرجة ان الزمالك كان بيدي مكافأت للعيبته بعد ماتشات خسروها من الأهلي. ولدرجة إن الموسم اللي فات عضو مجلس إدارة في نادي الزمالك طلع اتكلم عن دعمه ومساندته لبيراميدز وتشجيعه له وبيراميدز أصلا ده بيلعب دوري أبطال أفريقيا اخر سنتين على حساب الزمالك. فالزمالك نفسه مش شايف نفسه منافس . وعلى فكرة الزمالك كان بيخسر الدوري في مواسم ويحقق فوز على الأهلي الدور التاني فكان جمهوره يتعامل إن دي بطولة يمكن فرحتها كانت بتبقى أكبر من الدوري
فأنت ازاي عايزه ميفرحش! . وعلى فكرة على قد ما هو فرحان على قد ما انت طبيعي تزعل وتكون متضايق لان انت بتلعب على اللقب وأهدافك غير أهدافه ولان عمرك ما هتشوف ان التعادل مع الزمالك ده شيء طبيعي عقلك الباطن هيرفض ده وهيحس ان ده شيء صا دم لانه استثناء للقاعدة
المهم دلوقتي مش فرحته هو ولا زعلك المهم ان أنت تستثمر زعلك بعقلية البطل انك تشتغل بكل قوتك عشان تنهي الدوري ده وأنت اللي بتحقق اللقب . لان أي فريق تاني غيرك عندك حاجات كتير تانية ممكن يحققها في الدوري يسميها بطولة انه يتعادل معاك دي بطولة ، انه يوصل لدوري الأبطال بدل الكونفدرالية دي بطولة. انما أنت بتلعب على هدف واحد بس وهو اللقب وأي حاجة تانية في قاموسك فشل ودي مكانتك اللي لازم تكون قدها وجمهور الأهلي مش هيقبل غير بيها
محمد فارس عبر صفحته الشخصية على الفيسبوك 👇