25/08/2019
🔥امبارح الصين وأمريكا ضربوا بعض بجمارك قيمتها مليارات الدولارات والله، أمريكا رزعت الـ 300 مليار، قامت الصينم رادة بـ 75 مليار :O
الفترة اللي فاتت كان فيه حرب ضرايب جمركية بين البلدين بس مكنش باديء في 2019 خالص، ده راجع لأول 2018 كمان، والجهابزة في بلومبرج عملوا انفوجراف لطيف أوي يوضح الكلام ده وترجمتهولكم سريعًا كدا في سطور:
💰مارس/أبريل 2018
أمريكا فرضت ضرايب 40 مليار دولار
على ورادات المنتجات المعدنية من معظم الدول بما فيهم الصين
(10% زيادة على الألومنيوم و25% زيادة على الحديد)
الصين فرضت ضرايب 3 مليار دولار
على واردات الخمور ولحوم الخنازير والمكسرات والألومنيوم المعاد تدويره والمواسير الحديدية (زيادة 15% إلى 25%)
💰يوليو 2018
أمريكا فرضت ضرايب 34 مليار دولار
على واردات قطع غيار الطائرات والشرائح الإلكترونية والميكروسكوبات (زيادة 25%)
الصين فرضت ضرايب 34 مليار دولار
على واردات فول الصويا والقمح والمركبات الكهربائية والويسكي والمأكولات البحرية والسيجار (زيادة 25%)
💰أغسطس 2018
أمريكا فرضت ضرايب 16 مليار دولار
على واردات موتوسيكلات والمحركات البخارية وعربات السكك الحديدية (زيادة 25%)
الصين فرضت ضرايب 16 مليار دولار
على واردات اللحوم والدواجن والكابلات البصرية والموتوسيكلات (زيادة 25%)
💰سبتمبر 2018
أمريكا فرضت ضرايب 200 مليار دولار
على واردات المنسوجات وشرايح المودم والمواد الكيميائية والأثاث والمأكولات البحرية (زيادة 10% واترفعت إلى 25% في مايو 2019)
الصين فرضت ضرايب 60 مليار دولار
على واردات مستحضرات التجميل والفودكا وألعاب الفيديو وباروكات الشعر والماس والزواحف (زيادة 5% إلى 10% وبعدها اترفعت إلى 25% في مايو 2019 برضو)
💰في 2019
أمريكا فرضت ضرايب 280 مليار دولار
على المنتجات الزراعية والأنتيكات والمبلابس والأجهزة المنزلية والأحذية (زيادة 10%) ده في سبتمبر اللي جاي
وفي ديسمبر الجاي زيادة 10% كمان على الموبايلات واللابتوبات وألعاب الأطفال
الصين فرضت ضرايب 75 مليار بداية من سبتمبر ولحد 15 ديسمبر هتتطبق على فول الصويا والزيوت البترولية غير المكررة (5%) ولحوم الخنازير واللحم البقري والدواجن والقمح والقطن وغيره من المحاصيل الزراعية (10%) وبعض السيارات (زيادة 30% إلى 35%)