صدرالدین وهاب فضل زاده sadruddin wahab fazalzada

صدرالدین وهاب فضل زاده sadruddin wahab fazalzada رنا گروپ
موسسه صلح افغانستان

 عمر حکومت سرنیزه، یک شَبه است!وقتی شما به خود حق می‌دهید در مورد مردم نظر بدهید، یکی را حلال و دیگری را حرام بخوانید و ...
08/01/2022


عمر حکومت سرنیزه، یک شَبه است!

وقتی شما به خود حق می‌دهید در مورد مردم نظر بدهید، یکی را حلال و دیگری را حرام بخوانید و یکی را خاین ‌و دیگری را صادق، یکی را مومن و دیگری را کافر بخوانید، پس چرا این حق را به مردم هم نمی‌دهید که در مورد شما نظر خود را بیان کنند؟ تنها “جرم” استاد جلال این بود که نظر خود را به عنوان یک انسان و یک شهروند در مورد شما بیان کرد. این حق انسانی او بود و شما این حق را از هیچ انسانی گرفته نمی‌توانید.

به کدام روی از جامعه‌ی جهانی می‌خواهید شما را به رسمیت بشناسند؟ آیا وحشت و خشونت شما را به رسمیت بشناسند؟ فکاهی عفو عمومی شما را، رییس‌الوزرای بی‌زبان تان را که گفتنی‌های خود را برای دور سوم مانده، دستگیری‌ها و دُره زدن‌ها و کشتن‌های بی سر و ‌صدای تان را، و یا بی‌سوادی و بیکارگی تان را به رسمیت بشناسند؟

شما فکر می‌کنید به رسمیت شناختن تنها پول‌های افغانستان را از قید رها کردن است؟آدم شوید تا جهان “په خندا خندا” زیر پای تان قالین سرخ هموار کند!

عزیزان! از روی لطف این پُست و‌ هشتگ را همگانی بسازید تا بدانند که استاد جلال تنها نیست. یک افغانستان از حقانیت و صدای او حمایت می‌کند.


فرهاد دریا
کاپی

30/12/2021

یکی و خلص که سبب سقوط،سبب فرار و سبب این همه بدبختی مردم افغانستان همو پیلوط است که غنی را در خوست پاین نکرده و به دبی با خودش برده است

سویس پنج شباهت عجیب با افغانستان دارد اما هیچ کدام مشکلات افغانستان را ندارد. شباهت ها۱ سویس در تلاقی اروپایی غربی، مرکز...
30/10/2021

سویس پنج شباهت عجیب با افغانستان دارد اما هیچ کدام مشکلات افغانستان را ندارد.

شباهت ها
۱ سویس در تلاقی اروپایی غربی، مرکزی و جنوبی قرار گرفته است. افغانستان هم در تلاقی آسیایی مرکزی، آسیای جنوبی و خاور میانه قرار دارد.
۲ سویس محصور و محاط به خشکه است افغانستان هم محصور و محاط به خشکه است.
۳ سویس یک کشور‌کوهستانی است افغانستان هم یک کشور کوهستانی است.
۴ در سویس هم سه زبان بزرگ مطرح است( آلمانی ایتالیوی و‌فرانسوی در کنار رومانش) در افغانستان هم سه زبان بزرگ وجود دارد. فارسی، پشتو و ازبیکی
۵ سویس هم در میان قدرت های منطقه‌ای مانند آلمان، فرانسه ‌‌و ایتالیا قرار گرفته است.
افغانستان هم میان قدرت های منطقه ای مانند پاکستان، ایران، چین، هند و روسیه قرار دارد.

خوب سویسی ها چه کردند که ما نکردیم؟
سویسی ها در کنار دهها دلیل دیگر، دو ابتکار بزرگ انجام دادند.

۱ کشورشان را رسماً بی طرف اعلام کردند و در ۲۰۰ سال گذشته وارد هیچ نزاع جهانی نشدند.
۲ ساختار نظام سیاسی شان را غیر متمرکز ‌و فدرال ساختند تا نزاع قومی را به شیوه دموکراتیک مدیریت کنند.

افغانستان هیچ راهی جز بی طرف شدن در سطح جهانی و غیر متمرکز شدن در سطح داخلی ندارد.

اگر حالا کومنت می دهید که افغانستان را با سویس مقایسه می کنید، جواب من این است که ساختار غیر متمرکز سویس را سویس ساخت، افغانستان صد سال دیگر هم با نظام متمرکزِ تبعیض‌گر به ثبات نمی‌رسد.

25/09/2021

آمریکایی ها چرا افغان‌ها را دوست داشته و احترام میکنند؟

برای متدین بودن، شجاعت، متانت، وفادارای، مهمان‌نوازی، همت والا، جهت پایین بودن گراف جرایم، صمیمیت، ذکاوت،‌ هوشمندی، کوشا بودن، و رشد سریع افغان‌ها در #آمریکا مردم این کشور از شهروندان #افغان نهایت راضی هستند. بدون شک که پنج انگشت برابر نیست و میان افغان‌ها مردمان بد نیز حضور دارند،‌ اما اکثریت مطلق شان با تناسب به جوامع دیگر و شهروندان کشورهای دیگر مردم موفق و پر افتخار هستند.

بطور مجموعی حضور افغان‌ها در آمریکا موثر ارزیابی شده است، از اینرو آمریکایی ها افغان‌ها را احترام گذاشته و میخواهند که حضور شان بیشتر شود. میلیون‌ها آمریکای از سر جاده ها تا پنتاگون، از کانگرس تا کاخ سفید
برای آوردن افغان‌ها دادخواهی کردند. ۳ رئیس‌جمهور سابق این کشور شامل این تصویر ایتلاف خوش آمدید را برای مهاجران افغان تشکیل دادن و همین اکنون هزاران زنان و مردان آمریکایی مصروف خدمات چون تهیه غذا، خدمات صحی، خدمات مهاجرت و اقامت و مصروف صفاکاری برای فامیل های افغان هستند. تمام این خدمات رایگان است و با کمال احترام به افغان‌ها تقدیم میشود.

دور از بحث سیاسی به یاد داشته باشید که این همه احترام و محبت رایگان بدست نیامده. افغان‌های مقیم آمریکا برای رسیدن به این جایگاه قربانی‌ها متحمل شده اند و نفس خود را زیر پا گذاشته اند. حتی در یک کشور آزاد چون آمریکا اخلاق اسلامی و افغانی خود را حفظ کرده اند. پس بیاید که این حرمت و این تصویر افغان‌ها را با سلوک و برخورد افغانی، انسانی و اسلامی خود در آمریکا حفظ کنیم.

لطف نموده جهت #بیداری و آگاهی این متن را به اشتراک بگزارید.

با حرمت
#شفیق‌همدم

19/09/2021

️چرا ما مانند جاپان نمی‌شویم؟

- جاپانی ها اﺻﻼً ﭘﺲ ﺍﻧﺪﺍﺯ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ؛
- توﺭﻡ ﺩﺭ جاپان ﻣﻌﻤﻮلا ﯾﺎ ﺻﻔﺮ ﺍﺳﺖ ﯾﺎ منفی؛
- دﺭ جاپان ﺧﺎﻧﻪ ﻭﯾﻼﯾﯽ ﺑﻪ ﻧﺪﺭﺕ ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ؛
- اﺯ ﮐﺎﺭ ﻣُﺮﺩﻥ ﺩﺭ جاپان ﯾﮏ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ ﺍﺳﺖ؛
- ﺣﻘﻮﻕ ﯾﮏ ﻣﻌﻠﻢ ﻣﻌﺎﺩﻝ ۷۵۰۰ ﺩﻻﺭ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﻣﺎﻩ ﺍﺳﺖ
- ﺷﮑﺴﺖ ﺩﺭ ﮐﺎﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﯾﮏ ﻣﺪﯾﺮ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻣﺮﮒ ﺍﺳﺖ؛
- ﺗﻤﺎﻡ ﻣﻌﻠﻤﺎﻥ ﺩﻭﺭﻩ ﺍﺑﺘﺪﺍﯾﯽ ﺧﺎﻧﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﮔﺎﻫﯽ ﺍﺯ ﻣﺎﺩﺭﺍﻥ ﺑﭽﻪﻫﺎ ﺩﻟﺴﻮﺯﺗﺮﻧﺪ؛
- هنگاﻡ ﺗﻌﻄﯿﻠﯽ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﺑﭽﻪﻫﺎ ﮔﺮﯾﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ؛
- ﺧﺎﻧﻢ ﻫﺎ ﺩﺭ جاپان ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻋﻤﻮﻣﺎً ﮐﺎﺭ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ. مرﺩﺍﻥ ﺣﻘﻮﻕ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﻣﯽ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻫﺎ ﭘﻮﻝ ﺧﺮﺟﯽ ﻣﯽﮔﯿﺮﻧﺪ؛
- در مکاتب اﺯ ﺍﻭﻝ ﺗﺎ ﺳﻮﻡ ﺍﺑﺘﺪﺍﯾﯽ، ﻫﯿﭻ ﺍﻣﺘﺤﺎﻧﯽ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ؛

ﺩﺭ جاپان...

ﯾﮏ:
ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﻣﻌﻠﻤﯿﻦ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﻣﺪﺕ ۱۵ ﺩﻗﯿﻘﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺎﻓﺖ مکتب ﻣﯽﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺑﺎﻋﺚ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻧﺴﻠﯽ ﻣﺘﻮﺍﺿﻊ ﻭ ﺣﺮﯾﺺ ﺑﺮ ﻧﻈﺎﻓﺖ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ.

ﺩﻭ:
هر ﺷﻬﺮﻭﻧﺪ جاپان ﮐﻪ ﺳﮓ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻫﻤﯿﺸﻪ ﮐﯿﻒ ﻭ ﮐﯿﺴﻪ ﻫﺎﯼ ﺧﺎﺻﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻦ ﻓﻀﻮﻻﺕ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺩﺍﺭﺩ. حرﺻﺸﺎﻥ ﺑﺮ ﻧﻈﺎﻓﺖ ﺭﺍ ﺳﺮﻟﻮﺣﻪ ﺍﺧﻼﻕ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ.

ﺳﻪ:
ﮐﺎﺭﮔﺮ ﻧﻈﺎﻓﺖ ﻭ ﺭﻓﺘﮕﺮ ﺭﺍ "ﺍﯾﻨﺠﯿﻨﺮ ( ﻣﻬﻨﺪﺱ) ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ" ﻣﯽ ﻧﺎﻣﻨﺪ و ﻣﺎﻫﺎﻧﻪ ۵ ﺍﻟﯽ ۸ ﻫﺰﺍﺭ ﺩلار ﺁﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽ حقوق ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﭘﯿﺸﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﻣﺘﺤﺎﻧﺎﺕ ﮐﺘﺒﯽ ﻭ ﺷﻔﺎﻫﯽ ﺩﺍﺩ.

ﭼﻬﺎﺭ:
جاپان ﻫﯿﭻ ﻣﻨﺒﻊ ﻃﺒﯿﻌﯽ (ﻧﻔﺖ ﻭ ﮔﺎﺯ ﻭ ذﻏﺎﻝ ﺳﻨﮓ ﻭ ﻓﻮﻻﺩ ﻭ ﻣﺲ ﻭ...) ندارد ﻭ ﺳﺎﻻﻧﻪ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺽ ﺻﺪﻫﺎ ﺯﻟﺰﻟﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ؛ ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺑﺎﻋﺚ ﻧﺸﺪﻩ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﮐﺸﻮﺭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻗﺪﺭﺕ ﻫﺎﯼ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ.

ﭘﻨﺞ:
ﻫﯿﺮﻭﺷﯿﻤﺎ ﻓﻘﻂ ﻃﯽ ﺩﻩ ﺳﺎﻝ ﺗﻮﺍﻧﺴﺖ، ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻫﯿﺮﻭﺷﯿﻤﺎﯼ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺳﻘﻮﻁ ﺑﻤﺐ ﻫﺴﺘﻪ ﺍﯼ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﺩ.

ﺷﺶ:
اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺩﺭ ﻗﻄﺎﺭ، ﺭﺳﺘﻮﺭﺍﻥ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻣﺎﮐﻦ ﺑﺴﺘﻪ ﻣﻤﻨﻮﻉ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﺑﺎﯾﻞ ﻫﺎﯾﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﮐﻠﻤﻪ "ﺑﯽ ﺻﺪﺍ" ﯾﺎ (silent) ﺍﺯ ﮐﻠﻤﻪ "ﺍﺧﻼﻕ" ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

ﻫﻔﺖ:
یکی ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺩ ﺩﺭﺳﯽ ﺍﻭﻝ ﺗﺎ ﺷﺸﻢ ﺍﺑﺘﺪﺍﯾﯽ "ﮔﺎﻣﯽ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺍﺧﻼﻕ" ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺧﻼﻕ ﻭ ﺷﯿﻮﻩ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺎ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ.

ﻫﺸﺖ:
ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ جاپان ﺍﺯ ﺛﺮﻭﺗﻤﻨﺪﺗﺮﯾﻦ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺩﻧﯿﺎﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﭘﯿﺸﮑﺎﺭ ﻭ ﺧﺪﻣﻪ ﻧﻤﯽﮔﯿﺮﻧﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺴﺌﻮﻝ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﯽ ﺁﯾﻨﺪ.

ﻧﻪ:
اﺯ ﺍﻭﻝ ﺍﺑﺘﺪﺍﯾﯽ ﺗﺎ ﺩﻭﺍﺯﺩﻩ ﭼﯿﺰﯼ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ "ناﮐﺎﻣﯽ" ﻣﺮﺩﻭﺩ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﭼﻮﻥ ﻫﺪﻑ ﺗﺮﺑﯿﺖ، ﻧﻬﺎﺩﯾﻨﻪ ﮐﺮﺩﻥ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﻭ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﻓﻘﻂ ﺗﻌﻠﯿﻢ ﻭ ﺗﻠﻘﯿﻦ.

ﺩﻩ:
ﺩﺭ ﺭﺳﺘﻮﺭﺍﻥ ﻫﺮ ﮐﺴﯽ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻧﯿﺎﺯ ﺧﻮﺩ ﻏﺬﺍ ﺑﺮ ﻣﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺁﺧﺮ ﮐﺎﺭ ﺩﺭ ﺑﺸﻘﺎﺏ ﺷﺎﻥ ﭼﯿﺰﯼ ﻧﻤﯽ ﻣﺎﻧﺪ... ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ.

ﯾﺎﺯﺩﻩ:
ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﺗﺎﺧﯿﺮ ﻗﻄﺎﺭ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ﻫﻔﺖ ﺛﺎﻧﯿﻪ ﺍﺳﺖ. مسئوﻟﯿﻦ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ، ﺑﺎﺑﺖ ﺍﯾﻦ ﺗﺎﺧﯿﺮ، ﻫﺮ ﺁﺧﺮ ﺳﺎﻝ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻌﺬﺭﺕ ﺧﻮﺍﻫﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ.
ﻣﺮﺩﻣﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﺭﺯﺵ ﻭﻗﺖ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺩﻗﺘﯽ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ ﺑﺮ ﺛﺎﻧﯿﻪ ﻭ ﺩﻗﯿﻘﻪ ﻫﺎ ﺣﺮﯾﺺ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

ﺩﻭﺍﺯﺩﻩ:
دﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺩﺭ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﻣﺴﻮﺍﮎ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺻﺮﻑ ﻏﺬﺍ ﺩﻧﺪﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﻤﯿﺰ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﮐﻮﺩﮐﯽ ﻣﺮﺍﻗﺐ ﺳﻼﻣﺘﯽ ﺧﻮﺩ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

ﺳﯿﺰﺩﻩ:
ﻣﺪﯾﺮ ﻣﺪﺭﺳﻪ / مکتب ﻧﯿﻢ ﺳﺎﻋﺖ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺷﺪﻥ ﻏﺬﺍ ﺍﺯ ﻏﺬﺍﯼ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﻣﯽﺧﻮﺭﺩ، ﺗﺎ ﺍﺯ ﺳﻼﻣﺘﯽ ﺁﻥ ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﭙﺮﺳﯽ ﮐﻪ ﭼﺮﺍ؟
ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ: ﺍﯾﻦ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ، ﺁﯾﻨﺪﻩ ی جاپان ﻫﺴﺘﻨﺪ.

ﺍﯾﻨﮑﻪ جاپان جاپان ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺗﺼﺎﺩﻓﯽ ﻧﯿﺴﺖ...
یکی از رموز فرهنگ جاپانی ها را در مسیر پیشرفت نشان می دهد.

شعار آنهاست که: نیازی به دشمنی و درگیری با دیگران نیست؛
با رشد و پیشرفت تو، دیگران خود به خود شکست می خورند.
به دیگران کاری نداشته باش؛ کار خودت را درست انجام بده
#تفکر

22/08/2021

نه صلح نه جنگ فقط تعصب دزدی و فرار لعنت بر غنی و تیم اش

22/08/2021

طالبان میخواهند چهار چوب نظام را بسازند امید دارم از چوب های که غنی استفاده کرده بود استفاده ننمایند

17/08/2021

نوشتۀ ملک ستیز :
آقای رییس‌جمهور بایدن!
سخن‌رانی شما در باب افغانستان برای مردم امریکا «عالی» بود. اما سخنان شما تنها مصرف داخلی داشت. امریکا که ابرقدرت نظامی و اقتصادی جهان است به این پرسش‌ها چه پاسخ دارد:
- آیا نظام‌سازی در افغانستان ابزاری برای سیاست شما در منطقه نبود، چرا ناکام شدید؟
- آیا کرزی و غنی مهره های اصلی شما نبودند و شما آن‌ها را بر مردم تحمیل نکردید؟
- آیا جنگ تروریزیم جنگ افغانستان بود یا جنگ شما؟ حالا مسوولیت این جنگ را چرا افغان‌ها باید بپردازد؟
- آیا آقای جان کیری مرده است که پاسخ دو تصمیم سرنوشت‌ساز را بر انتخابات سال‌ها ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ بدهد، در حالی‌که شما می‌گویید نیامده‌اید تا دموکراسی برای‌ما بسازید؟
- آیا آقای خلیل‌زاد مرده است که با یک تلیفون وزرا، والیان و فرماندهان نظام را جابجا می‌کرد، در حالی‌که شما می‌گویید به دولت‌سازی کاری نداشته اید؟
به باور من شما در واشنگتن فکر می‌کنید که مردم افغانستان گوسنفدان چراگاه تروریزم هستند که فرزندان شما آن‌را علف می‌دهند. هر چه می‌گویید، می‌پذیرند!

01/08/2021
عید مبارک
20/07/2021

عید مبارک

چه زیبا فرموده این بشر👇ملّیت و قبیله‌ی من!پدرم‌ پشتون، و مادرم تاجیک بود. مادر‌کلان پدریی من از قندهار بود، و نسب مادرکل...
07/07/2021

چه زیبا فرموده این بشر👇
ملّیت و قبیله‌ی من!
پدرم‌ پشتون، و مادرم تاجیک بود. مادر‌کلان پدریی من از قندهار بود، و نسب مادرکلان مادریی من به مردم زیباروی نورستان می‌رسید.

پدرم فارسی و پشتو را مثل آبِ روان حرف می‌زد، و مادرم فارسی صحبت می‌کرد. ما همه در خانه، فارسی صحبت می‌کردیم و بزرگان ما هم با ما فارسی گپ می‌زدند. ما برادران، مکتب را هم به زبان شیرین فارسی خواندیم.

یادم می‌آید، در زمان حکومت داوودخان، ما سه برادر بزرگ‌تر برای اخذ تذکره‌های جمهوریت رفته بودیم. کارمند مسؤل ضمن اسم و ولد، از ما پرسید، "ملیت تان چیست؟" ناگهان هر سه برادر مثل آنکه گناهی کرده باشیم، با گردن‌های پَت‌پَت گفتیم، "مَچِم! نمی‌فامیم، کاکا جان!" کارمند گفت آیا پدرتان نگفته که ملیت شما چیست؟ ما واقعن تعجب کردیم که اگر ملیت ما این‌قدر مهم بود، چرا تا کنون برای مان گفته نشده بود. مامور که قراقرا بی‌حوصله می‌شد، گفت، "او بچا، د خانه به کدام زبان گپ میزنین؟" هر سه برادر همزمان گفتیم فارسی! مامور نفس راحتی کشید و در حالی که عینک ذره‌بینی خود را جابجا می‌کرد، در دفتر اسناد نوشت:
ملیت: تاجیک!

خانه آمدیم و تذکره‌های جمهوریت را به پدر نشان دادیم. بی‌آنکه بازشان کرده باشد، لبخند مهربانی زد و فقط گفت، "شاباس شاباس آفرین!" ... از آن به بعد، دوباره فراموش کردیم که ملیت ما چه بود!

امروز افتخار می‌کنم که کمی تاجیک، کمی پشتون، کمی نورستانی، کمی اوزبیک، کمی هزاره، کمی کندزی، کمی کابلی، کمی قندهاری، کمی ایرانی، کمی روسی، کمی امریکایی، کمی آلمانی، کمی هم کشمیری، استم!

امروز به این باورم که این تعلقات و نام‌ها همه شیرین و زیبا و گل‌های رنگین یک باغ استند و نسب ما را به یک قبیله‌ی بزرگ می‌رسانند:

آن قبیله، قبیله‌ی انسانیت است!

خالصانه
فرهاد دریا

1-  اگر شما هم با این صدا هم‌راه هستید، با کپی‌کردن این متن و نوشتن نام‌تان و اضافه کردن عکس‌تان (یا هر عکسی که افغانستا...
06/07/2021

1- اگر شما هم با این صدا هم‌راه هستید، با کپی‌کردن این متن و نوشتن نام‌تان و اضافه کردن عکس‌تان (یا هر عکسی که افغانستان را در آن می‌بینید) در پایین این پست برای افغانستان و جهانی عاری از جنگ، باهم‌ همراه شوید.
2- دوستانِ هم‌صدای‌تان را در ذیل این پست منشن کنید.

من صدای نسل نو افغانستان استم. نسلی که از متن مکتب و پوهنتون برخاسته است و با انترنت و تکنولوژی در کنار هم‌نسل‌های خویش در سایر نقاط جهان قد برافراشته و از حقوق و آزادی‌های مدنی خود آگاه است. سر سازش با افراط و تعصب ندارم و از جنگ و خشونت در هر نقطۀ جهان به هر بهانه‌ای که باشد بیزارم. باور دارم هر جنگی را می‌توان با گفتگو خاتمه بخشید.
باور دارم تعلیم و تحصیل راه نجات کودکان و جوانان ما و تعالی و ترقی و آبادی کشور است، و از این طریق می‌توان نسلی را پرورد که گفتگو را راه حل مسالمت‌آمیز همۀ اختلاف‌ها بداند.
از فساد و هر پدیدۀ فسادسازی چون جنگ و مواد مخدر بيزارم. من باور دارم با تکیه بر افتخارات گذشته تاریخی و فرهنگی نیاکان خویش، با اندوخته‌های دانش نوین و صدای همۀ هم نسل‌های خود در تمام نقاط دنیا می‌توان جهان را به جای بهتری برای نسل‌های آینده تبدیل کرد، نسل‌هایی که تمام جهان وطن‌شان و مردم تمام سرزمین‌ها، مردم‌شان باشد. نسل‌هایی که مثل ما قربانی خشونت و جنگ نشوند و جهان را به جای بهتری برای زندگی مبدل بسازند، جهانی برابر، آزاد و آرام. من با این روی‌کرد به عمران و آبادانی سرزمینم، که قسمت زیبایی از جهان است، متعهد استم.
‌گويم
‌دهيد
.
#صلح #آزادی #آبادي.

زه د افغانستان د نوي نسل غږ یم. هغه نسل چې د ښوونځي او پوهنتون له منځه راپورته شوی او د نړئ هره څنډه کې د انټرنیټ او تکنالوژۍ پر مټ د خپلو هم نسلو سره یو ځآی ولاړ یم او د خپلو حقوقو او آزدیو څخه خبر یم. د افراط او تعصب سره جوړجاړی نه لرم او د نړۍ هر ګوت کې د جنګ او تاوتریخوالی څخه چې په هره پلمه چی وی بیزاره یم. په دې باور یم چې هرې جګړې ته د خبرو اتر له لارې د پای ټکې ایښودی شو.
په دې باور یم چې زده کړه او تحصیل زمونږ د کوچنیانو او ځوانانو د ژغورنې لار او د هیواد عزت، پرمختګ او ابادي ده، او له دې لارې کولای شو داسې نسل وروزو چې خبرې اترې د ټولو اختلافاتو سوله یزه لار ګڼي.
له فساد او هرې فساد جوړوونکې پدیدې لکه جنګ او نشه یي توکو بیزاره یم. باور لرم چې د خپلو نیکونو د تیرو تاریخي او فرهنګي افتخاراتو په پام کې نیولو سره او د نوې پوهې له زده کړو او د نړۍ ګوټ ګوټ کې د هم نسلو ګډ غږ سره کولی شم نړۍ د نورو نسلونو لپاره په یو ښه ځای بدله کړو، داسې نسلونه چې ټوله نړۍ یې هیواد وي او د ټولو هیوادونو خلک یې خپل خلک وي. داسې نسلونه چې زمونږ غوندې د تاوتریخوالي او جنګ قرباني نشي او نړۍ د ژوند لپاره په یو ښه ځای بدله کړي، داسې نړۍ چې هلته برابري وي، ازادي وي او آرامي وي. زه په دې کار سره د خپلې خاورې چې د دې نړۍ یوه ښکلې برخه ده جوړولو او آبادولو ته ژمن یم.



#سوله #آزادي #آبادي
ٔ
This is the voice of the new generation of Afghanistan. The generation that germinated from the context of schools and universities and tuned with the internet and technology, standing shoulder to shoulder with their peers in other parts of the world. A generation that is aware of their civil rights and freedom.
We are intolerant of extremism and fanaticism, being disgusted by any war or act of aggression that takes place in any corner of this world. We truly believe that any war or aggression can be prevented by diplomacy and dialogue. We believe that through education, we could give rise to a new generation of Afghans that uphold diplomacy over conflict and aggression.
We despise corruption and its effects on society like wars and drugs. We believe that by relying on the past historical and cultural glories of our ancestors, and with the accumulation of new knowledge, intelligence, and the voice of all our generations in all parts of the world, the world can be turned into a better place for future generations. Generations who care not only for their homeland but also for the people of other lands. Generations that do not fall victim to violence and war and suffer the way we suffered and live in, an equal, free, and peaceful world. With this approach, we are committed to contributing to the development of our country, which is a beautiful part of this world.





1. If you agree, please share the text on your social media pages with a picture of yourself/ or a picture that you see Afghanistan in it.
2. Don’t forget to mention your friends as well.
Khalil Raufi

Address

Kabul
0093

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when صدرالدین وهاب فضل زاده sadruddin wahab fazalzada posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share

Category